Kirjoittaja Aihe: Jumala ja etniset puhdistukset  (Luettu 6963 kertaa)

Aani

• Konkari
    • Profiili
Vs: Jumala ja etniset puhdistukset
« Vastaus #15 : 26.02.2010 - klo:15:00 »
Mitä olisit itse valmis tekemään, jos tuntisit Jumalan ihan varmasti olevan käskyn takana? Olisitko valmis tappamaan vauvan?

Siis kyllähän kristittykin on ihminen. Tuskin kukaan kristitty nyt ilolla tappaisi jotain vauvaa. Kristitty on kuitenkin antanut elämänsä Jumalalle, ja toimii sen mukaan, mitä hän sanoo.

Ihminen on vastuussa kaikesta tekemisestään, ja kaikesta siitä tehdään tili taivaassa. Jos Jumala käskee mun tappaan ihmisen, niin ihmiset tuomitsee mut vankilaan ja se on oikein, sillä Jumala sanoo, että älä tapa.

Olen myös sitä mieltä, että monet käskyt tappaa epäjumalattomat on jollain lailla aika- ja kulttuurisidonnaisia. Juu ei muuta :)

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
« Vastaus #16 : 26.02.2010 - klo:21:39 »
Arvasin, että kysyt Heppu jossain vaiheessa, että tappaisinko minä, jos Jumala käskis.. Olen ihminen, joka ei pystyis varmaan edes jänistä listimään, joten en varmasti pystyis ihmistä tappamaan :)

The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #17 : 16.03.2010 - klo:21:00 »
Olen myös sitä mieltä, että monet käskyt tappaa epäjumalattomat on jollain lailla aika- ja kulttuurisidonnaisia. Juu ei muuta :)
Niin. Olisiko mahdollisesti niin, että Jumala ei käskenytkään sellaiseen, se tehtiin vaan niin, koska niin oli tapana tehdä. Ihmiset sitten vaan kehui omia tekosiaan ja siihen Jumalankin ottivat takavoimakseen.  :P

Aani

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #18 : 16.03.2010 - klo:21:05 »
Noo, en nyt tiedä. Mutta tappaminen on synti kaikesta huolimatta ja Jumala kaikkivaltias.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #19 : 17.03.2010 - klo:07:49 »
Noo, en nyt tiedä. Mutta tappaminen on synti kaikesta huolimatta ja Jumala kaikkivaltias.
Onko tappaminen synti, jos Jumala käskee?

"Menkää ja tappakaa, kaikki vauvasta vaariin, ja kissat ja koirat myös!"
Sitä tyyliähän jotkut Jumalan komennot vt:ssä on...

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #20 : 19.03.2010 - klo:12:55 »
en oo lukenut koko keskustelua, mut pisti vaan silmään.

Mitä olisit itse valmis tekemään, jos tuntisit Jumalan ihan varmasti olevan käskyn takana? Olisitko valmis tappamaan vauvan?

Abraham oli valmis tappamaan poikansa, koska Jumala oli käskenyt. Ei sillä että se olisi tuntunut Abrahamista oikealta. Ei suinkaan, Iisakistahan piti tulla kansojen isä ja kuka normaali ihminen nyt muutenkaan poikansa haluaisi tappaa. Mutta Heprealaiskirje kertoo, että Abraham uskoi, että Jumala on kaikkivaltias ja pystyi myös herättämään Iisakin kuolleista.

No, joka tapauksessa, Jumala esti tämän perhetragedian ja Iisak sai elää.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Stranger

• Vieras
« Vastaus #21 : 21.03.2010 - klo:16:17 »
Jumalan määräämät käskyt eivät ole mielivaltaisia. Jumala perustelee ne omasta olemuksestaan käsin: ”Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne olen pyhä.” Se on pahaa, mikä ei ole sopusoinnussa Hänen olemuksensa kanssa.

Vanhassa testamentissa sanotaan, että epäjumalienn palveleminen oli vakava synti Herraa vastaan. Vieraat kansat muun muassa palvelivat epäjumalia. Israelin kansaakin varoitetaan, että jos se kääntyy epäjumalien puoleen, sitä kohtaa Jumalan rangaistus:

1.kun.9:6-9
6 Mutta jos te käännytte pois minusta, te ja teidän lapsenne, ettekä noudata minun käskyjäni ja säädöksiäni, jotka minä olen teille antanut, vaan menette ja palvelette muita jumalia ja kumarratte niitä,
7 niin minä hävitän Israelin siitä maasta, jonka olen antanut heille, ja temppelin, jonka minä olen pyhittänyt nimelleni, minä heitän pois kasvojeni edestä; ja Israel tulee sananparreksi ja pistopuheeksi kaikille kansoille.
8 Ja tämä temppeli on tosin korkein, mutta jokainen, joka kulkee siitä ohi, on tyrmistyvä ja viheltävä; ja kun kysytään: 'Miksi on Herra tehnyt näin tälle maalle ja tälle temppelille?'
9 niin vastataan: 'Siksi, että he hylkäsivät Herran, Jumalansa, joka oli vienyt heidän isänsä pois Egyptin maasta, ja liittyivät muihin jumaliin ja kumarsivat niitä ja palvelivat niitä; sentähden Herra on antanut kaiken tämän pahan kohdata heitä'."

Tässä seuraavassa raamatun kohdassa sanotaan myös, että sellainen ihminen täytyy tappaa, joka viettelee israelin kansaa epäjumalien palvontaan:

5. Moos. 13:6-10
6 Jos sinun veljesi, sinun äitisi poika, tai sinun poikasi tai tyttäresi tai vaimo, joka on sylissäsi, tai ystäväsi, joka on sinulle kuin oma sielusi, salaa houkuttelisi sinua ja sanoisi: 'Käykäämme palvelemaan muita jumalia', joita et sinä tunne eivätkä sinun isäsi tunteneet-
7 niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne, lähellä sinua tai kaukana sinusta, maan äärestä toiseen-
8 niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä; älä sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa,
9 vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi.
10 Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada sinut luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.

Jumalalta ei tule koskaan mitään pahaa, Hänessä ei yksinkertaisesti ole mitään pahuutta. Se ei ole väärin moraalisesti, että Jumala on langettanut pahuudesta seuraamaan rangaistuksen, vaan se on itse asiassa oikein. Esimerkiksi yhteiskunnassakin asia nähdään samalla tavalla, kun rikollisia rangaistaan. Jumalakin osoittautuu sillä tavoin olevansa oikeudenmukainen. 

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #22 : 22.03.2010 - klo:11:36 »
Jumalalta ei tule koskaan mitään pahaa, Hänessä ei yksinkertaisesti ole mitään pahuutta. Se ei ole väärin moraalisesti, että Jumala on langettanut pahuudesta seuraamaan rangaistuksen, vaan se on itse asiassa oikein. Esimerkiksi yhteiskunnassakin asia nähdään samalla tavalla, kun rikollisia rangaistaan. Jumalakin osoittautuu sillä tavoin olevansa oikeudenmukainen. 

Mitä pahaa ne vauvat oli tehneet, kun nekin piti lahdata?

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
« Vastaus #23 : 22.03.2010 - klo:11:50 »
Tuo on kysymys, jota sun kannattais varmaan kysyä itse Jumalalta. :)
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

Stranger

• Vieras
« Vastaus #24 : 22.03.2010 - klo:19:15 »
Vanhassa testamentissa kerrotaan siitä, kuinka Jumalan tuomio kohtasi kokonaisia kansoja.

Esimerkiksi Sodoman ja Gomorran tapauksessa Jumala olisi säästänyt ne tuholta, jos olisi löytynyt edes 10 vanhurskasta ihmistä:

1. Moos. 18:20-33
20 Niin Herra sanoi: "Valitushuuto Sodoman ja Gomorran tähden on suuri, ja heidän syntinsä ovat ylen raskaat.
21 Sentähden minä menen alas katsomaan, ovatko he todella tehneet kaiken sen, josta huuto on minun eteeni tullut, vai eivätkö; minä tahdon sen tietää."
22 Ja miehet kääntyivät sieltä ja kulkivat Sodomaan päin, mutta Aabraham jäi vielä seisomaan Herran eteen.
23 Ja Aabraham lähestyi häntä ja sanoi: "Aiotko siis hukuttaa vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa?
24 Entä jos kaupungissa on viisikymmentä vanhurskasta; aiotko hukuttaa heidät etkä säästä paikkaa siellä olevain viidenkymmenen vanhurskaan tähden?
25 Pois se, että sinä näin tekisit: surmaisit vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa, niin että vanhurskaan kävisi samoin kuin jumalattoman! Pois se sinusta! Eikö kaiken maan tuomari tekisi oikeutta?"
26 Ja Herra sanoi: "Jos löydän Sodoman kaupungista viisikymmentä vanhurskasta, niin minä heidän tähtensä säästän koko paikan".
27 Aabraham vastasi ja sanoi: "Katso, olen rohjennut puhua Herralleni, vaikka olen tomu ja tuhka.
28 Entä jos viidestäkymmenestä vanhurskaasta puuttuu viisi; hävitätkö viiden tähden koko kaupungin?" Hän sanoi: "En hävitä, jos löydän sieltä neljäkymmentä viisi".
29 Ja hän puhui vielä hänelle sanoen: "Entä jos siellä on neljäkymmentä?" Hän vastasi: "Niiden neljänkymmenen tähden jätän sen tekemättä".
30 Aabraham sanoi: "Älköön Herrani vihastuko, että vielä puhun. Entä jos siellä on kolmekymmentä?" Hän vastasi: "En tee sitä, jos löydän sieltä kolmekymmentä".
31" Mutta hän sanoi: "Katso, minä olen rohjennut puhua Herralleni. Entä jos siellä on kaksikymmentä?" Hän vastasi: "Niiden kahdenkymmenen tähden jätän hävittämättä".
32" Ja hän sanoi: "Älköön Herrani vihastuko, että puhun vielä tämän ainoan kerran. Entä jos siellä on kymmenen?" Hän vastasi: "Niiden kymmenen tähden jätän hävittämättä". .
33 Ja Herra lähti pois, senjälkeen kuin hän oli lakannut puhumasta Aabrahamin kanssa, ja Aabraham palasi kotiinsa.

Ennen hävitystä Loot varoitteli ihmisiä tulevasta hävityksestä, mutta hänelle vain naureskeltiin:

1. Moos. 19:12-15
12 Ja miehet sanoivat Lootille: "Vieläkö sinulla on ketään omaista täällä? Vie pois täältä vävysi, poikasi, tyttäresi ja kaikki, keitä sinulla kaupungissa on,
13 sillä me hävitämme tämän paikan. Koska huuto heistä on käynyt suureksi Herran edessä, lähetti Herra meidät hävittämään sen."
14 " Silloin Loot meni puhuttelemaan vävyjänsä, joiden oli aikomus ottaa hänen tyttärensä, ja sanoi: "Nouskaa, lähtekää pois tästä paikasta, sillä Herra hävittää tämän kaupungin". Mutta hänen vävynsä luulivat hänen laskevan leikkiä.
15 Aamun sarastaessa enkelit kiirehtivät Lootia sanoen: "Nouse, ota vaimosi ja molemmat tyttäresi, jotka ovat luonasi, ettet hukkuisi kaupungin syntivelan tähden".
.

Ja esimerkiksi Nooan päivinä tuhottiiin kaikki maan asukkaat paitsi Nooa perheineen, sillä he olivat ainoita vanhurskaita:

1.moos.7:1
1 Herra sanoi Nooalle: "Mene perheinesi arkkiin, sillä minä olen havainnut sinut ainoaksi vanhurskaaksi tämän sukupolven joukossa.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #25 : 01.04.2010 - klo:21:28 »
Tuo on kysymys, jota sun kannattais varmaan kysyä itse Jumalalta. :)
Niin...  Kysehän onkin Teidän jumalkuvastanne. En itse moiseen usko...

No tarkoitin lähinnä sitä, että minkä ihmeen oikeudenmukaisuus- tai hyvyyskäsityksen mukaan tuo vauvojen lahtaus on eettisesti hyväksyttävää?

Minusta on tosi järkyttävää, että vielä nykyaikana, niinkin sivistyneessä maassa kuin Suomi, jotkut yrittävät kaikin keinoin selittää vauvojen lahtaamisen olevan ihan oikein.   :o

Stranger

• Vieras
« Vastaus #26 : 02.04.2010 - klo:15:05 »
Koska koko ihmiskunnassa on tapahtunut syntiinlankeemus se tarkoittaa myös sitä, että joka ikisen ihmisen on kuoltava. Ihmisen näkökulmasta on siunattua, kun saa elää pitkän elämän ja siitä taas järkytytään, kun joku saa elää lyhyen elämän. Mutta iankaikkisen elämän näkökulmasta tämän maanpäällisen elämän pituudella ei ole merkitystä. Tiedämme, että jokainen joutuu kuolemaan joskus. Ja kuolema on tullut syntiinlankeemuksen seurauksena. Raamatussa sanotaan, että kuolema on Jumalan vihollinen (1. Kor. 15:26). Jumala siis vihaa kuolemaa. Raamatussa sanotaan myös, että Jumala haluaa, että jokainen ihminen pelastuisi ja saisi elää ikuisesti (1.tim.2:3-4). Se, että ihminen joutuu kohtaamaan kuoleman ei ole Jumalan syytä. Jumala on antanut luoduilleen vapaan tahdon ja  ensimmäiset ihmiset valitsivat kapinan Jumalaa vastaan, kuolevaisuuden ja eron  Jumalasta ja näistä ensimmäisistä ihmisistä kuolema levisi koko ihmiskuntaan.

Room. 5:12
12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet.

Jumala on oikeudenmukainen. Syntiinlangenneessa maailmassa jokaisen ihmisen on kerran kuoltava. Mutta Jumala ei jätä meitä pulaan, vaan Hän on järjestänyt ratkaisun ongelmaan : Jeesuksen, joka voi pelastaa ihmisen ja joka voi antaa ihmiselle jälleen iankaikkisen elämän.