Kirjoittaja Aihe: Jumala ja etniset puhdistukset  (Luettu 6962 kertaa)

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Jumala ja etniset puhdistukset
« : 23.02.2010 - klo:12:24 »
Toisessa ketjussa tuli esille Raamatusta vanhan testementin kohdat, joissa Jumalan myötävaikutuksella suoritettiin etnisiä puhdistuksia.

Niille puolustuksiksi sanottiin sitten, että niin oli järkevää tehdä, jotta noista kansoista ei olisi ollut myöhemmin vaaraa Israelille.  

Raaasti ajateltuna noin onkin järkevää. Mutta minusta tuollainen puolustus on eettisesti kestämätön. Sehän tarkoittaisi nykypäivään sovellettuna sitä, että Israelilaisten pitäisi mennä ja tappaa kaikki palestiinalaiset, vauvasta vaariin, ihan samasta syystä. Löytyisikö noita toimia vastaavasti puolustelevia kirstittyjä? Epäilenpä.

Onko siis kauan, kauan sitten tapahtuneita asioita ajatellessa unohdettu, että ihan oiekasti pikkuvauvatkin tapettiin. Miksi se olisi silloin ollut eettisesti hieno juttu ja nyt taas ei.

Ymmärrän, että historiaa ei pidä ajatella nykyihmisten kulttuurin pohjalta, vaan siitä kulttuurista käsin, jossa nuo tapahtumat ovat tapahtuneet. Mutta nyt ei olekaan kyse historian tulkitsemisesta, vaan siitä, että näin tehtiin nimenomaan Jumalan käskystä. Jumalan moraalihan on pysyvä (kai?), eikä kulttuurisidonnainen.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2010 - klo:12:26 kirjoittanut Heppu »

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
Vs: Jumala ja etniset puhdistukset
« Vastaus #1 : 23.02.2010 - klo:23:02 »
Olen miettinyt paljon samoja asioita, että Jumala on käskenyt tappaa. Se kuulostaa kovalta ja ei missään nimessä olekkaan pieni juttu, mutta en voi kyseenalaistaa Kaikkivaltiaan Pyhän Jumalan käskyjä/tekoja. Tottakai se tuntuu musta omituiselta, että Jumala käski tappaa pienetkin lapset, mutta uskon, että Hänellä oli syynsä siihen.

Toinen myös mitä olen miettinyt, on uuden ja vanhan testamentin eroja. Vanhassa Jumala suojeli uskovien henkiä, mutta uudessa monet uskovat tapetaan. Toki suojelu näkyy uudessakin testamentissa hyvin selvästi, mutta ero on kuitenkin todella suuri.
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
« Vastaus #2 : 23.02.2010 - klo:23:04 »
Tässä on vastaukseni, jonka kirjoitin toisessa aiheessa kun tästä tuli keskustelua.

Jos olet vähänkin yrittänyt miettiä, miksi Jumala salli tappaa ne kansat, niin on ehkä käynyt mielessä semmoinen asia, että jos Israel ei olisi tuhonnut niitä tiettyjä kansoja, ne olisi tuhonnut Israelin. Jos haluat ymmärtää Jumalan "aseman" näissä tappo jutuissa, niin kehoitan lukemaan sen kohdan, missä Mooses on hakemassa kansaansa pois Egyptistä. Siinä käy hyvin selväksi se, että Jumala ei estä faaraota tekemästä mitä hän aikoo, vaan antaa hänen tehdä, mutta Israelia Hän suojelee silti.

Yksinkertainen vastaus on siis tämä. Jos Israel ei olisi tappanut niitä, jotka olivat heille uhka, niin he olisivat tappaneet Israelin.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.02.2010 - klo:10:18 »
Yksinkertainen vastaus on siis tämä. Jos Israel ei olisi tappanut niitä, jotka olivat heille uhka, niin he olisivat tappaneet Israelin.
Niin. Mitä olisit mieltä, jos Israel tekisi saman nykyään?

Tappaisi kaikki palestiinalaiset, vauvasta vaariin.
Ja uskonoppineet siellä kertoisivat sen olevan Jumalan tahto ja Hänen lupaustensa täyttymys.

On niin helppoa suhtautua noihin vanhoihin juttuihin kuin satuina, aivan kuin nuo kansanmurhan kohteet eivät olisikaan olleet oikeita ihmisiä. Ihan samanlaisia, kuin Sinä ja minä. Ja samanlaisia, kuin naapurin nuoripari ja heidän vauvansa. Ja kaikilta vain nirri pois, kun kuuluvat väärään kansaan....

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.02.2010 - klo:16:43 »
No kun ihminen olen ja elän monesti tunteiden varassa, niin tottakai tuntuu pahalta, jos ihmiset tappaa toisiaan. En kuitenkaan ole arvollinen arvostelemaan Jumalan töitä, tai käskyjä.

Nykyään Jumala ei käskisi tappaa kaikkia, sillä Palestiinastakin löytyy kristittyjä. Mutta ne ketkä sotivat Israelia vastaan, ne Jumala tulee vielä tuhoamaan. Jumala on luvannut olla Israelin kanssa ja Hän ei riko lupauksiaan.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.02.2010 - klo:17:53 »
No kun ihminen olen ja elän monesti tunteiden varassa, niin tottakai tuntuu pahalta, jos ihmiset tappaa toisiaan. En kuitenkaan ole arvollinen arvostelemaan Jumalan töitä, tai käskyjä.

Nykyään Jumala ei käskisi tappaa kaikkia, sillä Palestiinastakin löytyy kristittyjä. Mutta ne ketkä sotivat Israelia vastaan, ne Jumala tulee vielä tuhoamaan. Jumala on luvannut olla Israelin kanssa ja Hän ei riko lupauksiaan.
Eikö sitten muslimien vauvojen tappaminen tuntuisi missään?
Onko muslimien vauvat vähempiarvoisia kuin kristittyjen vauvat?

En nyt oiken tajua tuota moraalia. Kansanmurha on siis ihan oikein, jos Jumala käskee. Määräytyykö teon oikeellisuus siis uskonnollisen motiivin mukaan? Pyhittääkö tarkoitus keinot? Minusta sellainen moraali on pelottavaa.

Tässä on taas sama juttu kuin aikaisemmassa keskustelussa kidutuksesta.
 Minusta kansanmurha kuten kidutuskin on aina pahuutta.
Jos jonkin uskonnon opin mukaan ne eivät ole aina pahuutta, niin minusta se on osoitus kyseisen uskonnon moraalin huonoudesta.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2010 - klo:17:56 kirjoittanut Heppu »

Stranger

• Vieras
« Vastaus #6 : 24.02.2010 - klo:21:13 »
Jumala on myös Pyhä ja Kiivas Jumala.  Hän on määrännyt vanhassa testamentissa, että jos rikkoo Häntä kohtaan tietyissä asioissa, niin ihmisen on kuoltava. Ja vieraisiin kansoihin kuuluvat rikkoivat pahasti Jumalaa vastaa, kun he palvoivat epäjumalia ja elivät jumalattomasti.

2. Piet. 2:5-6
5 Eikä hän säästänyt muinaista maailmaa, vaikka varjelikin Nooan, vanhurskauden saarnaajan, ynnä seitsemän muuta, vaan antoi vedenpaisumuksen tulla jumalattomain maailman päälle.
6 Ja hän poltti poroksi Sodoman ja Gomorran kaupungit ja tuomitsi ne häviöön, asettaen ne varoitukseksi niille, jotka vastedes jumalattomasti elävät.

2. Aik. 15:13
13 ja että jokainen, joka ei etsinyt Herraa, Israelin Jumalaa, oli surmattava, olipa hän pieni tai suuri, mies tai nainen.

5. Moos. 13:6-10
6 Jos sinun veljesi, sinun äitisi poika, tai sinun poikasi tai tyttäresi tai vaimo, joka on sylissäsi, tai ystäväsi, joka on sinulle kuin oma sielusi, salaa houkuttelisi sinua ja sanoisi: 'Käykäämme palvelemaan muita jumalia', joita et sinä tunne eivätkä sinun isäsi tunteneet-
7 niiden kansojen jumalia, jotka asuvat teidän ympärillänne, lähellä sinua tai kaukana sinusta, maan äärestä toiseen-
8 niin älä noudata hänen mieltään äläkä kuule häntä; älä sääli äläkä armahda häntä äläkä salaa hänen rikostansa,
9 vaan tapa hänet: oma kätesi kohotkoon ensimmäisenä häntä vastaan surmatakseen hänet, ja sitten koko kansan käsi.
10 Kivitä hänet kuoliaaksi, sillä hän koetti saada sinut luopumaan Herrasta, sinun Jumalastasi, joka vei sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.

1.kun.9:6-9
6 Mutta jos te käännytte pois minusta, te ja teidän lapsenne, ettekä noudata minun käskyjäni ja säädöksiäni, jotka minä olen teille antanut, vaan menette ja palvelette muita jumalia ja kumarratte niitä,
7 niin minä hävitän Israelin siitä maasta, jonka olen antanut heille, ja temppelin, jonka minä olen pyhittänyt nimelleni, minä heitän pois kasvojeni edestä; ja Israel tulee sananparreksi ja pistopuheeksi kaikille kansoille.
8 Ja tämä temppeli on tosin korkein, mutta jokainen, joka kulkee siitä ohi, on tyrmistyvä ja viheltävä; ja kun kysytään: 'Miksi on Herra tehnyt näin tälle maalle ja tälle temppelille?'
9 niin vastataan: 'Siksi, että he hylkäsivät Herran, Jumalansa, joka oli vienyt heidän isänsä pois Egyptin maasta, ja liittyivät muihin jumaliin ja kumarsivat niitä ja palvelivat niitä; sentähden Herra on antanut kaiken tämän pahan kohdata heitä'."

Vieras kansa tuli hävittää myös siitä syystä, etteivät israelin kansaan kuuluvat sortuisi palvomaan vieraiden kansojen epäjumalia.

Raamatussa sanotaan:

2.moos.34:10-16
10 Hän vastasi: "Katso, minä teen liiton, minä teen kaiken sinun kansasi nähden ihmeellisiä tekoja, joiden kaltaisia ei ole tehty yhdessäkään maassa, ei minkään kansan keskuudessa. Niin koko kansa, jonka keskellä sinä olet, on näkevä Herran teot, sillä peljättävää on se, mitä minä sinulle teen.
11 Noudata, mitä minä tänä päivänä käsken sinun noudattaa. Katso, minä karkoitan sinun tieltäsi amorilaiset, kanaanilaiset, heettiläiset, perissiläiset, hivviläiset ja jebusilaiset.
12 Kavahda, ettet tee liittoa sen maan asukasten kanssa, johon tulet, etteivät he tulisi teidän keskuudessanne ansaksi;
13 vaan kukistakaa heidän alttarinsa ja murskatkaa heidän patsaansa ja hakatkaa maahan heidän asera-karsikkonsa.
14 Älä kumarra muuta jumalaa; sillä Herra on nimeltänsä Kiivas, hän on kiivas Jumala.
15 Älä siis tee liittoa maan asukasten kanssa, ettet, kun he kulkevat haureudessa jumaliensa jäljessä ja uhraavat jumalillensa ja kutsuvat sinua, sinä söisi heidän uhristaan,
16 ja etteivät heidän tyttärensä, kun sinä otat heitä pojillesi vaimoiksi ja kun he kulkevat haureudessa jumaliensa jäljessä, viettelisi sinun poikiasikin haureudessa kulkemaan heidän jumaliensa jäljessä.

On Jumalan suurta armollisuutta ja pitkämielisyyttä, että Hän antaa jumalattomien elää. Luulen, että siihen on syynä se, että Jumala antaa armonaikaa jumalattomille kääntyä Herran Jeesuksen puoleen ja tehdä niin parannus.

Hepr. 4:1-7
1 Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle.
2 Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.
3 Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niinkuin hän on sanonut: "Ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'", vaikka hänen tekonsa olivat valmiina maailman perustamisesta asti.
4 Sillä hän on jossakin sanonut seitsemännestä päivästä näin: "Ja Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa";
5 ja tässä taas: "He eivät pääse minun lepooni".
6 Koska siis varmana pysyy, että muutamat pääsevät siihen, ja ne, joille hyvä sanoma ensin julistettiin, eivät päässeet siihen tottelemattomuuden tähden,
7 niin hän taas määrää päivän, "tämän päivän", sanomalla Daavidin kautta niin pitkän ajan jälkeen, niinkuin ennen on sanottu: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne".

Tällaisia näkemyksiä ja mielipiteitä minulle nousee mieleen noiden kaikkien yllä olevien raamatunkohtien pohjalta.

Gethsemane

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #7 : 24.02.2010 - klo:23:37 »
Lainaus käyttäjältä: Heppu

Jos annettaisiin pahaa tekevien ihmisten elää ja jatkaa pahantekoa, olisiko se pahuutta? Millä tavalla Jumalan tulisi sitten hävittää paha maan päältä, tempaisemalla ne vain tyhjyyteen?
*kärjistys*
Ps. 51:5. Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #8 : 24.02.2010 - klo:23:52 »
Lainaus käyttäjältä: Heppu

Jos annettaisiin pahaa tekevien ihmisten elää ja jatkaa pahantekoa, olisiko se pahuutta? Millä tavalla Jumalan tulisi sitten hävittää paha maan päältä, tempaisemalla ne vain tyhjyyteen?
*kärjistys*
Siksikö on siis tapettava kaikki pikkuvauvasta vaariin?

Kannatatko, että Israelin pitäisi tappaa kaikki palestiinalaiset (paitsi tietysti kristityt)?

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
« Vastaus #9 : 25.02.2010 - klo:00:06 »
Eikö sitten muslimien vauvojen tappaminen tuntuisi missään?
Onko muslimien vauvat vähempiarvoisia kuin kristittyjen vauvat?

En nyt oiken tajua tuota moraalia. Kansanmurha on siis ihan oikein, jos Jumala käskee. Määräytyykö teon oikeellisuus siis uskonnollisen motiivin mukaan? Pyhittääkö tarkoitus keinot? Minusta sellainen moraali on pelottavaa.

Tässä on taas sama juttu kuin aikaisemmassa keskustelussa kidutuksesta.
Jos jonkin uskonnon opin mukaan ne eivät ole aina pahuutta, niin minusta se on osoitus kyseisen uskonnon moraalin huonoudesta.

Jokainen ihminen, joka tapetaan, niin se tuntuu pahalta. Muistan kun Saddam Hussein tapettiin, niin pelkästään siitä tuli pahaolo, vaikka hän olikin todella paha ihminen ja tappoi todella paljon ihmisiä.

Mut edelleen joudun "hulluna" uskovaisena sanomaan, että en voi kyseenalaistaa Jumalan tekoja, sillä Hän on kaiken luonut.

Mietin tänään tarkemmin ja tulin siihen tulokseen, että en usko Jumalan enään käskevän tappaa ketään, sillä Jeesuskin opetti, että pitää rakastaa ja kääntää toinenkin poski. Siihen kyllä uskon, että Jumala tulee vielä lyömään Israelin vastustajat alas, mikäli olen oikein ymmärtänyt Raamatun sanoman.

Näin myös videon tänään, missä kristittyjä nuoria ja aikuisia hakattiin hengiltä Intiassa sen takia, että he kertovat Jeesuksesta muille. Ei ollut mitään kivaa katseltavaa.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #10 : 25.02.2010 - klo:11:15 »
Jokainen ihminen, joka tapetaan, niin se tuntuu pahalta. Muistan kun Saddam Hussein tapettiin, niin pelkästään siitä tuli pahaolo, vaikka hän olikin todella paha ihminen ja tappoi todella paljon ihmisiä.

Mut edelleen joudun "hulluna" uskovaisena sanomaan, että en voi kyseenalaistaa Jumalan tekoja, sillä Hän on kaiken luonut.
Siis kaiiki mitä Jumala tekee on hyvää. Voisitko kuvitella mitään niin pahaa juttua, jos Jumala sen tekisi, että et Häntä enää palvoisi Hyvänä ja Rakastavana?

Mietin tänään tarkemmin ja tulin siihen tulokseen, että en usko Jumalan enään käskevän tappaa ketään, sillä Jeesuskin opetti, että pitää rakastaa ja kääntää toinenkin poski.
Hieno juttu, että Jumalakin on aikojen kuluessa oppinut humaanimmaksi.  :P

Näin myös videon tänään, missä kristittyjä nuoria ja aikuisia hakattiin hengiltä Intiassa sen takia, että he kertovat Jeesuksesta muille. Ei ollut mitään kivaa katseltavaa.
Ei minkään ihmisryhmän vaino ole kivaa katseltavaa. Ei kristittyjenkään suorittaman...

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
« Vastaus #11 : 25.02.2010 - klo:14:18 »
Kyllä monesti olen miettinyt, että miksi hyvä Jumala loi ihmisen, vaikka tiesi, että suurinosa joutuu helvettiin. Mietin vieläkin tuota, mutta siltikään en uskalla kyseenalaistaa Hänen tekojansa. Hän on varmasti ilmaissut itsensä jokaiselle ihmiselle.. On ihmeiden kautta, puheiden kautta, Pyhän Hengen kautta... Mutta ihminen ei usko, vaikka näkisi, että kuollut herää henkiin. Eli kyllä minustakin tuntuu välillä omituiselta ja ihmettelen suuresti, miksi tuon piti kuolla? tai noiden?

Jumalan tahto ei ole koskaan ollut, että me tappaisimme toisiamme, sillä jo käskyissa sanotaan, että "Älä tapa". Jumala kuitenkin näki tilanteen, jossa Hänen kansansa olisi tuhottu, ellei Israel olisi taistellut vastaan. On myös huomioitava se, että vanhan testamentin aikaan jos hyökkäsi Israelin kimppuun, hyökkäsi monesti samalla Jumalaa vastaan, sillä jokainen kansa tiesi, mihin ovat ryhtymässä, niinkuin voimme Raamatusta lukea.

Olet siinä oikeassa, ettei kristittyjenkään suorittamat vainot muita ihmisiä kohtaan ole oikein, eikä myöskään Jumala sitä hyvällä katso. Itse uskon siihen, että myös me kristityt joudumme vielä vastaamaan kaikista teoistamme ja sanoistamme.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #12 : 25.02.2010 - klo:14:57 »
On myös huomioitava se, että vanhan testamentin aikaan jos hyökkäsi Israelin kimppuun, hyökkäsi monesti samalla Jumalaa vastaan, sillä jokainen kansa tiesi, mihin ovat ryhtymässä, niinkuin voimme Raamatusta lukea.
Ja siksikö pikkuvauvojenkin tappaminen oli oikein ja hyvä juttu?

Olet siinä oikeassa, ettei kristittyjenkään suorittamat vainot muita ihmisiä kohtaan ole oikein, eikä myöskään Jumala sitä hyvällä katso. Itse uskon siihen, että myös me kristityt joudumme vielä vastaamaan kaikista teoistamme ja sanoistamme.
Ei mikään vaino ketään kohtaan ole oikein.

Eikä ole oikein kansamurha, eikä kidutus.

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
« Vastaus #13 : 25.02.2010 - klo:22:07 »
Heh.. Tuntuu ettei tämä etene mihinkään :)

Eli, minun mielestäni tappaminen ei ole oikein, niinkuin jo olen sanonut, mutta jos Jumala käskee, niin en voi kyseenalaistaa Hänen suunitelmiansa, tai tekoja. Tottakai musta tuntuis pahalta ja ihmettelisin, että minkä takia Jumala käski tehdä näin? Onko tämä sitä armoa? Mutta koskaan en voisi vihata Jumalaa.

Hän joka on meille elämän antanut, Hän voi sen meiltä koska tahansa ottaa. Ehkä se ei kuulosta oikeudenmukaiselta, mutta tuskimpa me saadaankaan tämän elämän aikana selville, miksi Jumala käski tappaa myös ne pienet lapset.

Heppu

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #14 : 26.02.2010 - klo:09:08 »
Heh.. Tuntuu ettei tämä etene mihinkään :)

Eli, minun mielestäni tappaminen ei ole oikein, niinkuin jo olen sanonut, mutta jos Jumala käskee, niin en voi kyseenalaistaa Hänen suunitelmiansa, tai tekoja. Tottakai musta tuntuis pahalta ja ihmettelisin, että minkä takia Jumala käski tehdä näin? Onko tämä sitä armoa? Mutta koskaan en voisi vihata Jumalaa.

Hän joka on meille elämän antanut, Hän voi sen meiltä koska tahansa ottaa. Ehkä se ei kuulosta oikeudenmukaiselta, mutta tuskimpa me saadaankaan tämän elämän aikana selville, miksi Jumala käski tappaa myös ne pienet lapset.
No ei etene...  Tuntuu vaan jotenkin karmivalta, kun puolustellaan pikkukapsien tappamista...   Mihin kaikkeen tällaiset ihmiset pystyisivätkään, jos jostain syystä alkaisivat luulla Jumalan käskeneen...

Mitä olisit itse valmis tekemään, jos tuntisit Jumalan ihan varmasti olevan käskyn takana? Olisitko valmis tappamaan vauvan?

Kun lukee historiaa, niin huomaa, että nämä etniset puhdistukset olivat aikaisemmin enemmän sääntö kuin poikkeus. Nykyaikainen morali sodankäyntiin on aika uutta. Samalla kun ihmisten moraali on kehittynyt, niin Jumalan moraali on kehittynyt perässä. Onko Jumala siis ottanut oppia ihmisistä? Kummasti jumala on aina kovasti palvojiensa kaltainen...