Kirjoittaja Aihe: Lapsien kurittaminen  (Luettu 19911 kertaa)

Liljankukka

• Vieras
Vs: Lapsien kurittaminen
« Vastaus #30 : 12.03.2017 - klo:08:32 »
Minulla meni fyysinen kurittaminen aivan pieleen. Sain selkäsaunoja, mutta en ymmärtänyt syy-yhteyttä tekoihini enkä näin ollen katunut laisinkaan. Päin vastoin, keskityin sietämään tai kestämään kipua ja jännitin vartaloni aivan äärimmilleen. Lisäksi aloin hautomaan kostoa ja yritin toteuttaakin sen. Lisäksi tulin hyvin uppiniskaiseksi ja jatkoin aikuisena vääryyksieni tekemistä ilman katumusta ja ilman ymmärrystä. Minulla oli mielestäni oikeus tehdä väärin. Ymmärrän olleeni aika vaikea pala kasvattajalle, koska olin niin kovettunut sisäisesti. Säälin vain itseäni ja haudoin sitä kostoa ja kannoin kaunaa. Minulle olisi pitänyt kärsivällisesti ja lempeästi selittää tekoni vääryys ja sen seuraukset niin, että tällainen uppiniskainenkin ymmärtäisi sen oikein rautalangasta väännettynä. Selittää nimenomaan seikkaperäisesti ja lempeästi ja varmistaa, että olen ymmärtänyt. Uskon, että sillä oltaisiin saavutettu vasta oikeita tuloksia. Nyttemmin tunnistan tuon saman luonteenlaadun itsessäni, että vaikeaa on tällaisen luonteen kanssa, mutta Jumala on itse minua auttanut tulemaan viisaammaksi.

Nettipappi Marko

• Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
    • Profiili
« Vastaus #31 : 26.03.2017 - klo:22:36 »
Hei Liljankukka,

En oikein osaa vastata mitään viisasta. Toisaalta et sen kummemmin myöskään kysynyt mitään. Ymmärrän viestisi kommentiksi ja omaksi näkemykseksesi tähän keskusteluun. Kiitos rohkeasta ja avoimesta kipeän kokemuksen jakamisesta! Sanoit, että Jumala on aloittanut sinussa hyvän työn. Toivon, että se voisi pian tulla niin valmiiksi, että saisit elää vapaana menneisyyden varjoista. Siunausta elämääsi!
Marko Sagulin

Tiedon asema?

• Vieras
« Vastaus #32 : 15.12.2017 - klo:14:15 »
Sellainen näkökulma vielä, että minua häiritsee, etteikö uskovaisena tarvitse ottaa huomioon ajankohtaisia tieteellisiä tuloksia ja parempaa tietoa esimerkiksi tästä kuritusasiasta? Minusta on ongelma, jos usko vaatii vain alistumista käskyihin, eikä kannusta omaan kriittiseen ajatteluun, totuuden etsintään todisteiden kautta ja perusteisiin asioille. Kurittamisen vaikutuksia on varmasti tutkittu ja sen perusteella sivistyneissä maissa tehdään ja muutetaan lakeja. Esim. lastenpsykiatri kertoi juuri Aamulehdessä 10.12.2017 että "väkivalta saa lapsen tuntemaan, että hänen kehonsa on vain sen arvoinen: sitä saakin kohdella kaltoin. Lapsia tulee ohjata kunnioittamaan ja suojaamaan omaa ja toisten kehoa". Tarvitsee hakea asiantuntija-apua jos lasta ei saa kuriin muuten kuin kurittamalla. Ihmisillä on muutenkin niin paha sisäsyntyinen taipumus väkivaltaan ettei sitä pidä millään tavalla ruokkia!