Kirjoittaja Aihe: Miten saada uskova ystävä lopettamaan käännytys.  (Luettu 10810 kertaa)

Heppu

• Konkari
    • Profiili
Moi

Eräs uskova ystäväni tietää, mitä mieltä olen kristinuskosta. Yleensä hän on ihan ok ja hän on mukava kaveri.
Mutta välillä aina hän johdattelee jutut uskoon ja alkaa käännyttää.

Olen hänelle sanonut ihan nätisti, että antaa nyt näiden juttujen vaan olla, että ei rule riitaa. Mutta ei...
Pitäisikö hänelle kunnolla ärähtää? En kyllä haluaisi, kun hän uskostaan huolimatta on yleensä ihan kiva tyyppi.
Toisinaan tuntuu, että ei hän pidäkään minua enää ystävänä, vaan käännytyskohteena.

Viime aikoina hän on alkanut käydä enemmän jossain kokouksissa ja se on näkynyt sitten lisääntyneenä käännytyksenä.

Rakkaat uskovat, neuvokaa miten saan asian hänelle menemään läpi?
Vai pitääkö sanoa ystävyys irti?

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
Vs: Miten saada uskova ystävä lopettamaan käännytys.
« Vastaus #1 : 12.01.2010 - klo:09:36 »
Vaikea aihe, koska itse toivoisin myös, että tulisit uskoon. Mutta jos kerran kaverisi on sinulle jo Jeesuksesta tarpeeksi kertonut, niin kyllä hän voisi sen lopettaa. Nyt on pallo sinulla, että mitä itse teet. Jatkat sitten entistä/nykyistä elämää, tai tulet uskoon.. Oma valintasi.

Ehkä sun ei tartte ihan karjaista sille kaverilles, mutta sanot kuitenkin niin, että hän varmasti ymmärtää sen.
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
« Vastaus #2 : 14.01.2010 - klo:00:00 »
Toisinaan tuntuu, että ei hän pidäkään minua enää ystävänä, vaan käännytyskohteena.

Sen kummemmin asiaa nyt kommentoimatta kiinnitän huomion tohon lauseeseen. Koska oot aika hyvin päässyt tärkeen asian ytimeen. Ja tässä on meille uskoville oppimista!

Nimittäin itse uskon, että kun uskosta osattomalle tulee tollanen olo, niin ollaan menty jo vähän metsään.

Itse näen, että evankeliumin eteenpäin viemisessä juuri aidot ihmissuhteet ovat erittäin tärkeitä. Onnistuneessa ystävyyssuhteessa kumpikaan ei yritä käännyttää kumpaakaan. Ystävän velvollisuuksiin kuuluu kuitenkin rakkaudellinen herättely ja huolenpito silloin kun siihen oikeasti on tarvetta.
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

DOUBTFUL.WATSON

• Vieras
« Vastaus #3 : 29.10.2012 - klo:17:46 »
Nyt on pallo sinulla, että mitä itse teet. Jatkat sitten entistä/nykyistä elämää, tai tulet uskoon.. Oma valintasi.

Mikä aloittajan nykyisessä elämässä on vialla?

Fantti

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #4 : 31.10.2012 - klo:21:18 »
Heppu, sanoisin hänelle että riittää että rukoilet puolestani.

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
« Vastaus #5 : 01.11.2012 - klo:13:17 »
Mikä aloittajan nykyisessä elämässä on vialla?

Viittasinko jotenkin että siinä olis jotain vialla? :) En edes tunne tuota Heppua (kai?) joten en osaa sanoa mikä olisi vialla.
Kristittynä tottakai toivon, että jokainen antaisi elämänsä Jeesukselle.
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

Nimimerkki

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #6 : 19.05.2014 - klo:11:31 »
Hyvin sanottu, että ei pidä enää ystävänä, vaan käännytyskohteena. Itse rukoilen lähes joka päivä kaikkien ihmisten puolesta seuraavin sanoin: Rakas Jumala, johdata kaikki ihmiset iankaikkiselle tielle. Tällä tarkoitan, että Jumala vetäisi kaikki ihmiset parannukseen ja pelastukseen. Ainakin niissä seurakunnissa, joissa olen vieraillut, niin on aina toisinaan rukoiltu uskoville hätää sieluista eli voimakasta halua evankelioida. Koska sellainen hätä sieluista voi tosiaan puuttua ja uskova voi itseensä tyytyväisenä vain elellä omaa elämäänsä unohtaen kadotukseen menevät sielut. Jumalan tahto on, että jokainen uskova tavalla taikka toisella johdattaa toisia ihmisiä uskoon, vaikka sitten rukoilemalla taustalla. Ystäväsi tuntuu olevan kunnon kristitty, joka haluaa Sinulle hyvää. Mitä jos menisit hänen kanssaan johonkin  kristilliseen kokoukseen ja kuuntelisit avoimin mielin. :)

J.Harha

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #7 : 30.05.2014 - klo:22:58 »
Nimimerkki. Mitäpäs jos itse menisit vaikkapa moskeijaan ja kuuntelisit avoimin mielin? Jos asut pääkaupunkiseudulla niin tästä lähtee: http://www.helsinginmuslimit.fi/

Itse kuitenkin neuvoisin jättämään pois kaikki taikauskomukset.

Nimimerkki

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #8 : 01.06.2014 - klo:09:20 »
Kiitos vinkistä J. Harha. Kunnioitan kyllä muslimeja heidän hartaudestaan ja sitoutumisestaan uskontoonsa. Tunnen yhden muslimin ja olen käynyt kahvillakin hänen kanssaan ja juttelimme koko kahvihetken ajan - mistäs muusta kuin uskonnosta. Minua kiinnosti, että mistä he tietävät, missä on Mekka. Selvisi sekin: heillä on kompassi, jota käyttämällä löytävät oikean ilmansuunnan. Myös ennen rukoushetkeä pitää peseytyä, likaisena ei tule rukoilla. Mielenkiintoista, hyvin mielenkiintoista. Kiitän siis Sinua ystävällisestä kehoituksestasi J. Harha, kaikilta voi oppia jotakin mielenkiintoista.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2014 - klo:09:31 kirjoittanut Nimimerkki »

J.Harha

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #9 : 13.06.2014 - klo:20:04 »
Ette sitten ottaneet mittaa siitä, kumpi menee helvettiin?

Nimimerkki

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #10 : 15.06.2014 - klo:04:16 »
Helvettiin menoa en kyllä kenellekään toivo enkä toivota enkä sellaisesta edes keskustele. Ajatukset eivät liiku sellaisissa asioissa kumminkaan. Mutta aiheetta enempään, menee niin sivuun itse aiheesta. Pyydän anteeksi OT.

Didymos

• Vieras
« Vastaus #11 : 12.08.2015 - klo:19:13 »
Hankala tilanne, Heppu. Minusta sinun kannattaisi kysyä, miksi ystäväsi toimii näin. En tuomitse, että ystäväsi puhuu sinulle Jeesuksesta. Tuomitsen sen, että hän yrittää käännyttä sinut. Uskon synnyttää Jumalan sanan kuuleminen ja Pyhä Henki, se on lahja. Minuakin ärsyttää, että kaduilla joskus näkee ihmisiä, jotka jakelevat kristillisiä vihkosia kysymättä, haluaako ottaa sellaisen.
Jos toimisin samalla tavalla kuin ystäväsi, pelkäisin varmaankin sinun sielusi puolesta. Ystävänä yrittäisin pelastaa sinut vaikka pakkokeinoin. Mutta toimisin väärin.
Sano ystävällesi, että hän pakkokäännytyksen sijaan rukoilisi puolestasi.