Kirjoittaja Aihe: Pelastuminen ennen Jeesusta  (Luettu 2305 kertaa)

MaryMagdalene

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 377
    • Profiili
Pelastuminen ennen Jeesusta
« : 18.10.2006 - klo:23:19 »
Nettipapin palsta poikii keskustelua ennen Jeesuksen sovitustyötä eläneiden ihmisten pelastumisesta. Niinpä käänsin ketjun jatkumaan Pohdintapalstan puolella. Marko

Eero H:
Lainaus
Niin miten juutalaiset pelastuivat ennen Jeesuksen sovitustyötä?
Oliko juutalaisuus tuolloin armouskonto?
Mikä oli lain asema tuolloin?


Suvi:
Lainaus
Entäpä miten esim. suomalaiset pelastuivat ennen Jeesusta/ennen kuin kuulivat evankeliumia? Tai nykyäänkään jotkut kansat eivät ole kuulleet evankeliumia... näillä kansoillahan ei ole/ei ole ollut edes vanhan testamentin lupauksia messiaasta?


Raamattuhan ei anna selkeää vastausta tähän. Yhtäältä on niin, että vain Jeesus pelastaa. Toisaalta jokainen tuomitaan sen tiedon/ymmärryksen perusteella, mikä hänelle on annettu. Jos suomalainen 1000 vuotta sitten ei ollut kuullut Jeesuksesta, hänet tuomitaan sen mukaan, mitä hänelle oli annettu. (luomakunta todistaa Luojasta, omatunto...) Kolmanneksi on ehkä mahdollista, että Jumala antaa niille, joilla ei ollut mitään mahdollisuutta kuulla, mahdollisuuden ottaa kantaa Jeesukseen (1 Piet. 3: 19), mutta oppia tästä ei voi tehdä eikä lähetystyötä tehdä sillä tyhjäksi! Jumala tuomitsee joka tapauksessa jokaisen täysin oikeudenmukaisesti, vanhurskaasti ja rakkaudellisesti.

Ja sitten threadin varsinaiseen aiheeseen: Ehkä se näkökulma voi valottaa, että Vanhassa testamentissa sana pelastus tarkoittaa Herran apua, pelastamista suuresta vaarasta. Pelastus on yhteyttä Jumalaan. VT:ssa ei juurikaan ajatella pelastumista tuonpuoleiseen (vain Daniel, Jes. 25 ja Jes. 26 puhuvat elämästä kuoleman jälkeen ja Hes. 37 on vertaus Israelin ennalleenasettamisesta). Aabraham uskoi ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Perustava pelastustapahtuma oli Israelin vapautuminen Egyptin orjuudesta, siihen liittyi esim. Punaisen meren aalloista pelastuminen, 2 Moos. 14: 13: Mutta Mooses sanoi kansalle: "Älkää pelätkö, vaan pysykää aloillanne, niin saatte nähdä, kuinka Herra pelastaa teidät. Sellaista, mitä te tänään näette tapahtuvan egyptiläisille, ette enää milloinkaan saa nähdä.

Ainoa Jumala oli solminut liiton Israelin kansan kanssa. Siihen kuului välttämättömänä osana liittouskollisuus, kuuliaisuus, joka lähinnä oli vastaus Jumalan kutsuun, ei vaatimus pelastuksen ansaitsemiseksi. Se, joka oli liitossa, oli oikeassa suhteessa Jumalaan, ja merkkinä liitossa olemisesta oli lain pitäminen.

Perusta on siis sama kuin UT:ssa: Jumalan armahtavaisuus. Syntiuhrien uhraamisessa rikkoutunut suhde Jumalaan tervehtyi, suhdetta ei luotu ensimmäistä kertaa.

Tämän vuoksi Jeesus saattoi täysin rakentaa Vanhan testamentin pohjalle ja vahvistaa sen. Se oli Hänen Raamattunsa.

Vanhan Testamentin lopulla ja jälkeen syntyneessä juutalaisuudessa pelastusta ei mielletä samalla tavalla kuin kristinuskossa. Pelastus ei ole kovin keskeinen, koska sen painopiste olisi kuolemanjälkeisessä elämässä, vaan asiat mielletään enemmän tämänpuoleisesti, Jumala-suhteen (ja ihmissuhteiden) näkökulmasta. Jokainen tekee parhaansa eikä kukaan ole täysi fiasko. Laki antaa välineet tämän toteuttamiseksi. Jumala täyttää loput.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2006 - klo:12:12 kirjoittanut MaryMagdalene »
MaryMagdalene