Kirjoittaja Aihe: Saarnoista ja seurapuheista  (Luettu 2902 kertaa)

Ilkka

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Saarnoista ja seurapuheista
« : 08.07.2007 - klo:19:51 »
Helsingin Sanomat aloitti keväällä hauskan sarjan jossa arvioitiin saarnoja, syystä tai toisesta sarja kuivahti, toukokuun puolen välin ei ainakaan silmiini ole osunut uusia arvioita.

Ajatus oli kuitenkin hyvä.

Tänään Kangasalan kirkossa hätkähdin, sen verran hyvän saarnan Auni Kaipia piti. Kirkossa oli konfirmaatio ja saarnassaan Auni käsitteli kristittynä elämistä, puhuen erityisesti konfirmoitaville mutta ainakin itseäni, toisen saman verran ja rapiat konfirmaatiosta kulkeneena saarna puhutteli, pitkästä aikaa.

Aunin näkökulmat kristittynä elämisestä suhteessa epäterveisiin uskonnollisiin piirteisiin ja roolimalleihin olivat ilahduttavan virkistäviä. Saarna ei ollut mitenkään puhkikalutun tai kliseisen oloinen, vaan avasi näkökulmia ainakin itselleni.

Olisikin hauska jos Auni voisit postata saarnan tänne, samoin olisi mukava saada muita saarnoja ja seurapuheita jolloin niitä olisi mukava pureksia yhdessä.

Ilkka


Nettipappi Marko

  • Nuorisopastori
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 890
    • Profiili
Vs: Saarnoista ja seurapuheista
« Vastaus #1 : 18.07.2007 - klo:20:38 »

Hei Ilkka!

Välitin Aunille tiedon tästä lämpimästä palautteesta. Auni oli kirjoittanut saarnansa käsin, joten heti puhetta ei ollut mahdollista saada sähköisessä muodossa. Kun tilaisuus järjestyi, hän naputteli saarnan koneelle ja antoi minulle tehtäväksi laittaa sen tänne nettiin. Mieluisan tehtävän olen nyt suorittanut. Ollos hyvä!

Marko




Saarna 8.7.2007
Purjehdusrippikoulun konfirmaatio
Auni Kaipia


APOSTOLIEN PÄIVÄ
Luuk 5:1-11


Pietaria harmitti. Hän oli hyvä kalastaja. Hän yleensä tiesi, mistä ja milloin sai kalaa. Hän ei yleensä palannut kalasta ilman saalista. Kalastus oli hänen elinkeinonsa. Isältä peritty. Pietari oli jo niin taitava kalastaja, että isä oli siirtänyt hänen nimiinsä veneen ja muut kalastustarvikkeet. Hän oli itse itsensä pomo sekä parin muun, Jaakobin ja Johanneksen, jotka olivat hänen kalastuskumppaneitaan.
Mutta nyt Pietaria harmitti. Itse asiassa ihan suututti.- He olivat olleet koko yön kalassa, mutta eivät olleet saaneet mitään. Ei kalan kalaa. Yhä uudestaan ja uudestaan he olivat heittäneet verkot, yhä uusiin ja uusiin paikkoihin.  Mutta turhaan. He eivät saaneet mitään.
Pietaria oikeastaan ihmetytti, missä kaikki kalat olivat. Hän oli kalastanut jo niin kauan, että hänen olisi pitänyt tietää, mistä kalaa saa.
Koko yö oli valvottu. Väsytti.
Oli myös ikävä mennä kotiin ja kaupunkiin ja kertoa, ettei olekaan kalaa. Mitä sanoisi vaimo ja mitä sanoisivat ne kaupunkilaiset, jotka tulisivat toiveikkaina ostamaan kalaa? Ei ole kiva kertoa, ettei olekaan kalaa. Niin, ja mitä perhe söisi tänään ja mitä söisivät ne monet muut perheet, joilla oli tapana ostaa häneltä kalaa?
Jeesus on rannalla ja opettaa. Kalastajillakin on nyt aikaa istua ja kuunnella Jeesuksen opetuksia, kun ei ollut kalojen korjaamista eikä myymistä.
Puolen päivän aikaan Jeesus antaa Pietarille kalastusohjeen. Jeesus käski nyt heittää verkot jonkin matkan päähän rannasta.
Kokeneen kalastajan kannalta tuo oli tyhmä ohje. Eihän tähän aikaan päivästä kukaan kalasta! Ei keskipäivällä kalaa saa! Eikä tuosta paikasta. Jeesuksella oli kyllä monia viisaita opetuksia, mutta ei hän kalastamisesta mitään tiennyt! Jeesushan olikin puuseppä. Pietari miettii miten hän voisi kohteliaasti kieltäytyä toteuttamasta noin tyhmää neuvoa. Mutta ... toisaalta eihän nyt ollut muutakaan tekemistä. Sama se. Voisihan ne verkot heittää, ei ollut mitään menetettävää. Ja jokin Jeesuksen tavassa kehottaa on sellaista, mikä rohkaisee kokeilemaan.
Kyllä Pietari hämmästyi ja yllättyi, kun verkot tulivat aivan täyteen kaloja!
Tuntui hyvältä, kun Jeesus oli auttanut, että Jeesus oli nähnyt heidän tilanteensa ja tarpeensa.
Nyt oli kalaa syödä ja myydä! Miten tällaisen kalamäärän saisi vielä tähän aikaan päivästä myytyä?
Mutta kuka Jeesus oikein on, kun hän pystyy tekemään tällaisia asioita?

Suunnilleen tällaisia ajatuksia syntyi leirimme mielissä eräänä aamuna Helsingin Kaunissaaren rannassa tämän tekstin äärellä opetuslapsi Pietarin näkökulmasta.

Jeesuksen opetuslapsi joukkoon kuului erilaisia ihmisiä.
Meille helposti luodaan ja me itse luomme opetuslapsista sellaisen kuvan, että he olivat pyhimyksiä, täydellisiä ja hyviä ihmisiä ja ajattelemme, että meidän olisi oltava samanlaisia, ennen kuin rohkenemme pitää itseämme Jeesuksen opetuslapsina ja seuraajina.

Pietari oli tunnetuimpia opetuslapsia ja sellainen, josta on kerrottu Raamatussa paljon. Pietari innostui helposti uusista asioista ja hän oli omasta mielestään hyvä. Hän kehui usein itseään, itse asiassa mahtaili. Mutta sitten joutui monesti itsekin huomaamaan, ettei hän ollut sanojensa mittainen mies. Hän oli pelkuri ja valehtelija. Ja hän oli epäili monia juttuja, vaikka välillä taas äänekkäästi sanoi uskovansa Jeesukseen.
Tällainen epätäydellinen Pietari sai kuulua Jeesuksen opetuslapsijoukkoon ja tällaiselle opetuslapselle Jeesus antoi tehtävän:
”Tästä lahtien sinä olet ihmisten kalastaja”

Hyvä rippikoululainen, vanhempi, kummi, muu seurakuntalainen
kastettuna seurakunnan jäsenenä sinut on jo kutsuttu Jeesuksen opetuslasten joukkoon. Jeesus on jo valinnut sinut sopivaksi kuulumaan hänen seuraajiinsa. Saat olla Pietarin tavoin tyhmyyksiä tehnyt, hyvät lupaukset ja aikomukset rikkonut tai monta muuta pahaa tehnyt. Jeesus kyllä tietää ja tuntee sinut.
Jeesus ei hylkää eikä sulje opetuslapsijoukon ulkopuolelle sitä, joka on valehdellut tai varastanut; eikä sitä, joka on kotona kiukutellut, huutanut tai tapellut; eikä sitäkään, joka on rikkonut yhteiskunnan lakeja ja saanut niistä rangaistuksia.
Jeesus tietää ja tuntee kaikki ja kaiken, mutta hän tahtoo antaa anteeksi.

Eräs rippikoululainen kirjoitti koevastaukseensa Jeesuksen merkityksestä näin:
”Jeesuksen ristinkuolema merkitsee sitä, että meidän kaikkien synnit on annettu anteeksi. Ihminen pelastuu sen ansiosta, jos vain uskoo.”

Tätä opettelimme rippikoulussa ja tämän te rippikoululaiset olette oppineet.
Jokainen ihminen voi saada kaiken anteeksi Jeesuksen ristinkuoleman ja sovitustyön tähden.
Jokainen meistä on Jeesukselle tärkeä ja rakas. Hänellä riittää anteeksiantamusta jokaiselle niin paljon kuin itsekukin sitä tarvitsee. Se ei lopu, eikä Jeesus hermostu tai kyllästy yhteenkään ihmiseen. Hänen rakkautensa ei lopu.

Jeesus antoi Pietarille ja muille opetuslapsille tehtävän kalastaa muita ihmisiä eli etsiä ja kutsua uusia ihmisiä Jeesuksen opetuslapsien joukkoon, kuulemaan rakkauden ja anteeksiantamuksen sanomaa.
Jeesuksen opetuslapsipiiri ei ole sisäpiiri tai salaseura, johon olisi mahdollisuus päästä vain joillain harvoilla. Jeesuksen opetuslasten joukko ei ole suljettu yhteisö, vaan kaikille avoin. Se on avoin kaikenlaisille ihmisille ja se on avoin aina uusille i.

Miten sinä tämän päivän Jeesuksen opetuslapsi, nuori tai aikuinen voit toteuttaa tuota saamaasi  tehtävää ”olla ihmisten kalastaja”?
Voi toteuttaa sitä esim. olemalla oma itsesi, Jumalan luoma ainutkertainen yksilö ja persoona yrittämättä olla jonkun toisen kaltainen. Saat luottaa siihen, ettei sinun tarvitse yrittää muuttua toisenlaiseksi tai joksikin toiseksi ennen kuin voit  olla Jeesuksen opetuslapsi.
Toteutat jeesuksen antamaa tehtävää myös sillä lailla, että rohkenet pitää itseäsi Jeesuksen opetuslapsena, vaikka kokisitkin olevasi erilainen kuin joku toinen Jeesuksen seuraaja.
Älä suostu siihen, että joku m ahdollisesti yrittää ahtaa sinua muka johonkin kristityn-prototyyppi -muottiin ja minkä koet itsellesi ahdistavaksi ja tukalaksi.
Toteutat Jeesuksen antamaa tehtävää myös siten, ettet osallistu ”Kuka on hyvä kristitty” -kilpailuihin, joita monet Jeesuksen opetuslapset järjestävät, ja joissa kaikki häviävät. Suostu olemaan se epätäydellinen ja syntinen ihminen, mikä olet.
Kun otata vastaan, niitä hyviä lahjoja, joita Jeesus antaa: rakkautta, huolenpitoa, anteeksiantamusta ja armoa sekä johdatusta ja siunausta, toteutat saamaasi tehtävää. Samoin silloin kun käytät hyväksesi Jumalan lapsen ja Jeesuksen opetuslapsen oikeutta puhua hänelle rukouksessa. Saat pyytää apua elämäsi isoissa ja pienissä asioissa, kiittää saamastasi avusta ja saat pyytää anteeksi, silloin kuin ymmärrät tehneesi tyhmästi ja väärin lähimmäisiäsi ja Jumalaasi kohtaan.
Samoin sinulla on oikeus lukea Raamatusta, mitä asiaa Jumallla on sinulle ja mitä kaikkia oikeuksia ja etuisuuksia sinulle kuuluu Jumalan lapsena ja Jeesuksen opetuslapsena.
Ja ehkä joskus rohkenet olla rohkeampi kuin Pietari silloin kun sinulta kysytään, oletko Jeesuksen opetuslapsi. Et keilläkään moneen kertaan kuten Pietari, vaan vastaat ehkä jotain tähän tapaan, että sinun mielestäsi Jeesus on ihan hyvä tyyppi.

Ruoka ja yhdessä syöminen on tärkeää. Ennen leiriä yksi suurimmista huolenaiheista oli se, onko ruokaa riittävästi ja onko se hyvää ja kiitosaihe leirin jälkeen se, että ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi.
Yhdessä syöminen kuuluu myös juhlaan. Luulenpa, että monessa kodissa on täksi päiväksi valmisteltu yhteinen ateria juhlan kunniaksi.
Jeesus söi usein opetuslastensa ja monien muidenkin kanssa. Arkena ja juhlana.
Tänään Jeesus on valmistanut meille kaikille yhteisen juhla-aterian. Se on tarkoitettu kaikille meille erilaisille Jeesuksen opetuslapsille. Kaikki ovat tasapuolisesti tervetulleita. Jeesus tahtoo jakaa rakkauttaan, armoaan ja anteeksiantamustaan.
Marko Sagulin

Iines100

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 207
    • Profiili
Vs: Saarnoista ja seurapuheista
« Vastaus #2 : 27.09.2009 - klo:16:04 »
Terveiset kirkosta!

Pyhäpäivän aiheena oli Jeesus antaa elämän. Vietettiin vanhusten kirkkopyhää. Kirkkokahvit tarjottiin. Leivonnaiset olivat tosi maistuvia, oli oikein kirkkoherran juhlakakkua :)

Mutta parasta koko päivänä oli Teemu Voutilaisen saarna! Saarna oli pitkä, mutta joka lause oli täyttä asiaa! Varsinkin meille, joilla läheisen ihmisen poismeno nousee aina välillä ajatuksiin, se valoi lohtua ja toivoa. Kiitos!

Lisää tällaisia saarnoja!

Yksi pyyntö minulla olisi; voisiko tämän saarnan saada tänne nettisivuille kaikkien luettavaksi?