Kirjoittaja Aihe: Henkien erottaminen  (Luettu 5446 kertaa)

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Henkien erottaminen
« : 02.10.2006 - klo:15:46 »

Nimimerkki Tiitu esitti Nettipapin palstalla kysymyksen, jonka synnyttämä keskustelu on siirretty tänne Pohdintapalstalle. Alkuperäinen kysymys lainauksena. Marko

Lainaus
Moi !

En keksinyt, mihin aiheeseen kysymykseni liittäisin, joten teen siitä ihka oman kohtansa.

Eilen, Marko, sanoit iltakirkossa, että papin hommassa pärjää hyvä näyttelijäkin. Pitää varmasti tosi pitkälle paikkansa, mutta... Minua jäi mahdottomasti vaivaamaan, onko homma tosiaan niin. Eikö se jossain kohtaa kuitenkin paistaisi läpi? Ja sitä erityisesti pohdin, että josko jollakulla on henkien erottamisen armolahja (maalaisjärjen ja ihmistuntemuksen lisäksi), niin eikö hän jossain kohtaa tunnistaisi, "missä hengessä" pastori puhuu? Vai onko niin, että niin kauan kuin hän puhuisi Raamatun mukaisesti, kaikki menisi täydestä, vaikka puhuja itse todellisuudessa ajattelisikin puhuvansa puuta heinää? Toivottavasti sait tästä kiinni. Minun oli vähän vaikea selittää, mitä tarkoitan. Epävarma

Siunattua viikkoa kaikille!

Jos pystyt erottamaan hengen tiedät sen. Sen erottaa erilaisena voimavaikutuksena henkilö joka voi. Se on täysin erilainen kuin vaikka psyykkinen sairaus joka saa aikaan omat vaikutelmansa. Tulee sieluun tunne muun läsnäolosta joka on kiusallisen vahva toisinaan. Sen lahjan saa sopiva henkilö. Itse väittäsin ,että sitä ei äkkiä saa hihhulointiin ja kauheeseen tunteiluun menevä tyyppi. Siinä fiilikset ja tuntemukset sotkee liikaa arvioit. Kaikkineen asian mekanismia on hankala selostaa toiselle. Vähän kuin mun vaikka ymmärtää kuinka joku saa hengessä lauluja.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2006 - klo:01:03 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Roman

• Vieras
Henkien erottaminen
« Vastaus #1 : 02.10.2006 - klo:17:55 »
"Henkien erottaminen" tunnetaan nykyään nimellä intuitio.

Saarnaaja on vakuuttava niin kauan kuin hän kertoo kuulijoilleen mitä he haluavat kuulla tai odottavat kuulevansa. Jos poikkeaa paljon kuulijan periaatteista niin silloin saarnaajan täytyy olla "eri hengestä". Se ilmaisu on erittäin sairas tapa kertoa, että on harhaoppinen "väärä profeetta" ja kuuluu helvettiin.

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
Henkien erottaminen
« Vastaus #2 : 02.10.2006 - klo:18:14 »
Intuitiota on olemassa ja se on hyvin tärkeä asia. Mutta kykyä erottaa asioita (hengellisesti) on myös, ja se on hyvin tärkeä asia kanssa. (Ihminen, jolla sitä on, ei kauaa voi helliä ylemmyydentunteita eikä halua kerskailuun etc.)

Minusta pappina ei kyllä pärjää hyvä näyttelijä. Niin montaa pappia olen tässä seuraillut.

Se näytteleminen tai leipäpappeus paistaa ainakin tällaiselle herkemmälle ihmiselle jossakin vaiheessa läpi, ja siitä tulee sellainen hyytävä, kylmä olo ja henki. (No, tietysti jossain virallisissa jutuissa vois virkamiehenä toimiessa mennä läpi.)

Minulla on jopa kokemusta tilanteista, joissa puhuja on puhunut hienosti pelkkää raamatullista asiaa ja siteerannut Raamattua, mutta pian on ruvennut vaikuttamaan siltä, että kaveri onkin ihan muussa uskossa ja muulla asialla. Joko se juttu ja Jumala on ihan puhdasta teoriaa puhujalle, tai sitten se on pelkkä peite jollekin muulle hengelle.

Kyllä esim. new agen kanssa on ihan hyvä ymmärtää mistä on kysymys - jotkut new agelaiset sanovat että tietynlaisissa uskovien karismaattisissa* kokouksissa saa parhaat kontaktit (siis henkimaailmaan).

No, kaikki ei mene täydestä. Ja tuskin kehenkään meistä.

* en itse ole ollenkaan karismaattisuutta vastaan
« Viimeksi muokattu: 02.10.2006 - klo:19:50 kirjoittanut MaryMagdalene »
MaryMagdalene

Roman

• Vieras
Henkien erottaminen
« Vastaus #3 : 02.10.2006 - klo:18:26 »
Eli ei siis ole mahdollista, että ihminen, jolla tämä "henkien erottamisen" lahja on, voi olla väärässä tässä asiassa, koska Pyhä Henki sen kertoi? Jos tämä pitää paikkaansa niin siinä tapauksessa olen Pyhän Hengen täyttämä väkevä Jumalan saarnaaja.

Tiitu

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Henkien erottaminen
« Vastaus #4 : 02.10.2006 - klo:19:44 »
Kiitoksia kommenteista ja vastauksista. Oikeastaan onnistuin siis kirjoittamaan riittävän epäselvästi. Minua jäi nimenomaan vaivaamaan se, mitä Marko sanoi puheessaan ja mitä hän mahtoi silla tarkoittaa enkä ehtinyt - tai sitten kehdannut - mennä nenäkkäin kysymään.

Vaihteeksi olen Romanin kanssa kyllä ihan eri mieltä, mutta menee kai pelkäksi väittelyksi, jos rupean kinaamaan, että intuitio on ihan eri juttu. Enkä ole siitäkään olleskaan samaa mieltä, että vakuuttavuus liittyisi siihen, että saan kuulla, mitä haluan. Päinvastoin! Se on sitten lähinnä mielistelyä, jos kuulen yhdeksän hyvä ja kymmenen kaunista asiaa. Silloin minun tuntosarveni ainakin pomppaavat pystyyn ja alan miettiä, missä mennään. Mielestäni puhujan vakuuttavuudesta kertoo pikemminkin se, että hän uskaltaa sanoa sellaista, mikä saattaa satuttaa ja herätellä kuulijaa, kun tarkoituksena on ohjata pysymään lähellä Jeesusta.

Oikeastaan ei ollut tarkoitukseni pohtia, mitä ko. armolahjalla tarkoitetaan, mutta hyvä että tuli siitäkin kirjoitusta.
"Huomisesta en mä tiedä. Esirippu eteen jää. Minne aikonetkin viedä, tänään tahdon ylistää."

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
Henkien erottaminen
« Vastaus #5 : 02.10.2006 - klo:19:47 »
Kyllä voi olla mahdollista olla väärässä henkien erottamisessa. Me olemme näet vain raadollisia ihmisiä. :) Monessa me kaikki hairahdumme, kirjoittaa Paavali-setäkin, ja häntä on pidetty suhteellisen viisaana miehenä.

Ellei niin olisi, olisimme jumalia tai Jumala.

PS. Kun näissä viesteissä on käytetty sanoja 'tuntuu' tai 'tunne', se on vain kuvaannollista. Tunne-elämän alueesta ei ole kyse. (Toki henki ja psyyke voidaan sekoittaakin.) Ja tämä liittyy Tiitun saarnaajiin/näyttelijöihin.
« Viimeksi muokattu: 02.10.2006 - klo:19:52 kirjoittanut MaryMagdalene »
MaryMagdalene

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Henkien erottaminen
« Vastaus #6 : 02.10.2006 - klo:20:23 »
Ja tämä liittyy Tiitun saarnaajiin/näyttelijöihin.  Selitä?

Mikään lahja ei ihmisen käytössä tpomi ikinä 100% ainaskaan tällä alueella. Itse olen melkolailla hyvin oppinut näissä asioissa tunkemaan tunteen sivuun. Mutta muuten hyvä pointti.
Tästä koko asiasta saisi paljon kyllä tekstiä.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
Henkien erottaminen
« Vastaus #7 : 02.10.2006 - klo:20:56 »
Siis tarkoitin vain, että eivätkös tunteeseen vetoaminen, manipulointi, suggestio ole niitä alueita, millä näyttelijän luulisi menestyvän.

Ja hengellisesti tämä pitäisi kyetä erottamaan 'aidosta tavarasta'.
MaryMagdalene

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Henkien erottaminen
« Vastaus #8 : 02.10.2006 - klo:21:05 »
Kiitos. Hieman mietin ekaks vaan mistä sen Tiitun siihen vetäsit. Tuli mieleen ,että se on joku sisäpiirivitsi josta olin ulkona.

Ainahan tällä alueella on suggestiota. Aivan liikaa. Manipulaatiota ja tunteisiin vetoamista. NLP yksi käytetyimpiä.
Valot saa vilkkuun tietyllä taajuudella esim yksi tapa vaikka oskiloskoopilla ja musiikki voidaan virittää tietylle taajuudelle jolloin noi yhteisvaikutuksessa saa aivoaallot tietylle taajuudelle jolloin monelle uppoaa asiat helpommin. Kuin huomaamatta. Sitä moni menestysteologi käyttää. Paljon riippuu puhujan ja järjestäjien rehellisyydestä käytetäänkö tommosia poppakonsteja. Taitaa pelätä ettei sanoma muuten mene perille. Jeesus jos on mukana niitä ei tarvita.

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
Henkien erottaminen
« Vastaus #9 : 02.10.2006 - klo:21:08 »
Ja jo kauan on tunnettu se ,että esitystapa vaikuttaa kuulijoihin. Ei tarvi välttämättä tietää mitään ,mutta kun sen sanoo se tai se sen on oltava niin vain siksi.
Kaikkea ei kannata ottaa totuutena sanoi sen kuka vaan. Toisinaan taas jos joku sanomatapa, juttu tai tyyli poikkeaa totutusta vaikka olisi ihan oikeatakin asiaa se leimataan harhaksi ja voidaan jopa perustella henkien erottamisen armonlahjana vaikka se siinä ei toimi vaan pelkkä oma ennakkoluulo.

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
Henkien erottaminen
« Vastaus #10 : 02.10.2006 - klo:21:46 »
Kuriositeettina voisin mainita, että rock-musiikin biitti on joidenkin käsityksen mukaan ihan tietoisesti mitoitettu hitusen hitaammaksi kuin ihmisen pulssi, se kuulemma vaikuttaa psyykeen. Alfa-aallot?

Ja kerronpa jotakin, mitä itse olen nähnyt, vaikkapa ulkomailla:
Isossa kokouksessa kun rukoillaan, että Pyhä Henki tulisi (= toimisi), saatetaan joskus heti rukouksen jälkeen panna ilmastointi selvästi isommalle, niin silloin tuntee oikein konkreettisesti Hengen tuulen puhaltavan.

Nimimerkki kokemusta on.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2006 - klo:13:56 kirjoittanut MaryMagdalene »
MaryMagdalene

karhu

• Tulokas
  • *
    • Profiili
Vs: Henkien erottaminen
« Vastaus #11 : 05.10.2006 - klo:14:03 »
Aloitan henkilahjoilla, koska ne käsittääksi liittyvän ks.asiaan, mut asiaankin päästään eli "...Henkilahjoista mainitaan erityisesti seuraavat: kyky jakaa viisautta eli julistaa kätkettyä tietoa siten, ettei kuulija voi väistää totuutta (vrt.Stefanoksen puhe);kyky jakaa tietoa eli esittää totuus oikeassa yhteydessä ja tunkeutua Jumalan salaisuuksien syvyyteen;erityinen uskon voima, joka siirtää vuoria (1.Kor. 13:2) eikä väisty epäilysten tieltä vaan raivaan tien suurimpienkin vaikeuksien lävitse koko seurakunnalle;sairaiden parantaminen ylhäältä tulevalla parantavalla voimalla (vrt.Ap.t.3:6-);voima tehdä ihmeitä (vrt. Ap.t. 9:36-;28:1-6);profetoimisen lahja, joka ei tarkoita pelkästää tulevaiseeden näkemistä, vaan menneisyyden, nykyhetken ja tulevaisuuden näkemistä Jumalan näkökulmasta;kyky erottaa henget toisistaan eli erottaa Jumalasta ja demoneista peräisin olevat vaikutukset; kielillä puhuminen eli ihmisten tai enkelien tuntemattomien kielien käyttäminen (1.Kor. 13:1; vrt. Ap.t 2:4-). Vielä on mainittu erityiset lahjat opetuksen, sielunhoidon, seurakunnan johtamisen ja laupeuden työn tarpeisiin (ks. 1.Kor. 12;Room.12).

...Meidän on erotettava henkilahjat, jotka on annettu seurakunnan palvelemiseen, ja Pyhän HEngen lahja, joka luo yhteyden Kristukseen ja hänen seurakuntansa välille.??? Ralf Luther: Uuden testamentin sanakirja

Tulkitsisin tämän viisaan miehen sanoja niin, että vaikka  ihmisellä on henkien erottamisen kyky ei hän huomaa papista onko hän uskossa vai ei koska esim. hänellä voi olla seurakunnan palvelemisen, opettamisen, sielun hoidon ja seurakunnan johtamisen henkilahja tai -lahjat. Ja ne ovat eriasia kuin Pyhän Hengen lahja, joka minusta todellisen uskon mittari, koska silloin Jumala tulee ihmiseen ja puhuun ihmisen kautta. Ihmisesta tulee vain "välikappale/instrumentti". Mielestäni myös henkilö jolla on henkilahja ei voi olla saman aikaisesti demonisoitunut.
Siinäpä teille pähkinää ;D Ja ed.mainittu kirja ompi hyvä, selvä ja riittävän lyhyt ;)