Kirjoittaja Aihe: Oikeudenmukaisuus  (Luettu 1392 kertaa)

Stranger

  • Vieras
Oikeudenmukaisuus
« : 24.03.2009 - klo:15:47 »
Miten ymmärrät oikeudenmukaisuuden raamatun pohjalta?
Jumala kun on hyvä se "hyville" ihmisille että "pahoille" ihmisille (esim. Abel ja Kain)..

Toteutuuko oikeudenmukaisuus jo maan päällä vai ei? Ja miksi se toteutuu/ ei toteudu?

Millä tavalla ihmisen oikeudenmukaisuus eroaa Jumalan oikeudenmukaisuudesta?




Stranger

  • Vieras
Vs: Oikeudenmukaisuus
« Vastaus #1 : 27.03.2009 - klo:17:27 »
Aihe ei vaikuta kovin kiinnostavalta, koska vastauksia ei ole tullut yhtäkään.  :'(  Harmillista, koska itseäni tämä aihe on jonkin verran askarruttanut.

Etenkin näitä kysymyksiä on nostattanut mieleen sellainen kysely, jossa kartoitettiin opiskelijoiden hengellisyyttä. Siinä kysyttiin mm. uskooko Jumalaan ja minkä kysymyksen esittäisi Jumalalle, jos se olisi mahdollista. Moni vastasi, että haluaisi kysyä olemassaolon tarkoitusta ja syytä kärsimykseen ja pahan olemassaoloon.
Ja melko usein törmää siihen, että ihmiset ihmettelevät, miksi maailmassa on epäoikeudenmukaisuutta, ikään kuin vähän syyllistäen siitä Jumalaa. Ihmiset siis ihmettelevät, miksi Jumala ei puutu asioiden kulkuun. Mutta raamatussa on sanottu selvästi, että Jumala puuttuu siihen. Jumala ei korjaa vain tässä nykyisessä järjestelmässä osia paremmaksi, vaan Jumala on luvannut korvata koko systeemin uudella paremmalla ratkaisulla. Toinen mikä aiheuttaa näitä ihmisten syyllistäviä kysymyksiä on mielestäni se, että ei ymmärretä Jumalaa (room. 2:4).
Raamatussa sanotaan, että Jumala on kärsivällinen. 
2. piet. 3:9 ” Ei Herra vitkastele täyttäessään lupaustaan, vaikka hän joidenkin mielestä on myöhässä. Päinvastoin: hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan vaan tahtoo, että kaikki kääntyisivät”.
 Toisaalta raamatussa sanotaan myös, että Hänen kärsivällisyydellänsäkin on rajansa (1. Kor. 10:9).

Jumala on YHTÄ AIKAA sekä oikeudenmukainen että armollinen, mikä tulee esille selvimmin Jeesuksen pelastustyössä. Eli oikeudenmukaisesti jokaisen ihmisen synneistä seuraa rangaistus, mutta armollisuudessaan Jeesus kärsi ne meidän puolesta. Minusta ihmisen oikeudenmukaisuus eroaa Jumalan oikeudenmukaisuudesta juuri tässä kohden. Ihminen ei osaa useinkaan (osaako ollenkaan?) olla yhtä aikaa oikeudenmukainen ja armollinen. Usein ihminen on näistä jommankumman puolella. Esimerkiksi saatetaan ajatella, että on väärin rangaista synneistä ja ajatus helvetistä näyttäytyy epäoikeudenmukaisena, jolloin ajatellaan, että oikeudenmukaista on se, että vääristä teoista ei tapahdu mitään. Sitten toisessa ääripäässä ajatellaan, että joka rikkoo lakia ja järjestystä, sitä rangaistakoon, jolloin armahtaminen näyttäytyy epäoikeudenmukaisena asiana.

Eräällä nettisivulla tuodaan esille, että rauha liittyy kiinteästi Jumalan oikeudenmukaisuuteen, jolloin oikeudenmukaisuus ymmärretään kaikkien asioiden sopusointuisena suhteena..

Tällaisia ajatuksia..

Olisi kiinnostavaa kuulla ajatuksianne aiheesta! :)