Kirjoittaja Aihe: Piratismi  (Luettu 22674 kertaa)

Dude

• Konkari
    • Profiili
Piratismi
« : 07.03.2009 - klo:15:37 »
Onko mielestänne syntiä ladata juttuja netistä? vai kun "kaikki" tekee sitä niin se on sallittua vaikka laki sanoo toista? Entäs kun lainaat kirjastosta tai kaverilta musiikkia ja laitat ne koneelle niin onko se mielestäsi väärin/oikein?Mitä haittaa siitä muka on , eihän se ketään tapa? mutta eikös se ole niiltä tekijöiltä joiden ammatti se on niin rahaa/palkkaa pois? millä perustein se olisi oikein/väärin?

EDIT: Otsikko lyhennetty. Marko
« Viimeksi muokattu: 30.06.2010 - klo:11:51 kirjoittanut Nettipappi Marko »
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima

Tuomas

• Seniori
  • Terrve!
    • Profiili
Jos laki sen kieltää niin on syntiä.
Terrve!

Stranger

• Vieras
Onko musiikin kuunteleminen youtubessa syntiä? Siis jos ei lataa mitään, mut sit toisaalta kuuntelee silloin tällöin ilmatteeks..

Toisaalta, jos en kuuntelis musiikkia sieltä, niin en kyllä siltikään raskisi tuhlata musiikkiin hirveästi rahaa, joten siinä mielessä se artisti ei jäisi tappiolle..

Oon miettiny sitä, että varmasti ostaisin enemmän musiikkia, jos se ei ois niin kallista. Eli jos niiden hinta laskis, niin luulen, että moni ostais siinä vaiheessa mieluummin, kun kuuntelis ilmatteeks.

Tai sitten pitäisi tyytyä vain radioon, musiikin kuunteleminen sieltä ei ainakaan ole syntiä..

Dude

• Konkari
    • Profiili
Jos laki sen kieltää niin on syntiä.

No ei se ainakaan sallittua ole.Tarkoitin että se on väärin jos se on lakia vastaan.En sanonut että jos on lakia vastaan niin on syntiä.Eli teistä on oikein ladata kaikkee netistä?eiks se ole sama asia kun kaupassa myytävät tuotteet sais kioskista ilmaseksi? mitä eroa on muusikon "tuotteessa" eli musiikissa kuin lihakauppiaan myymässä "tuotteessa" lihassa?Eihän netistäkään saa ilmaseks karkkia ladattua?ehkä toivottavasti tulevaisuudessa sais kebabbia ladattua netistä jos on nälkä eikä ole rahaa (:

onko kyseinen laki turha että lataaminen netistä on kielletty,koska ihmiset kuitenkin lataa? onko ylinopeus-kielto turha laki kun ihmiset kuitenkin ajaa ylinopeutta? mutta mitä haittaa siitä on että lataa netistä,eihän se oo vaarallista?

« Viimeksi muokattu: 07.03.2009 - klo:16:59 kirjoittanut Dude »
Puhe rististä on hulluutta niiden mielestä, jotka joutuvat kadotukseen, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima

Kätsy

• Seniori
    • Profiili
Ei se oikein ole, vaikka teen sitä kyllä itsekin. Onhan mulla periaatteita, että en sellaisia biisejä lataa, jotka on helppo saada muualta yms, mutta ei se sitä oikeuta silti. Laki on laki ja Raamatussa käsketään tottelemaan esivaltaa. Ei punaisiakaan päin saa kävellä tai parkkipaikalla ajaa ruutujen yli, kun nekin on kielletty laissa. Silti ainakin tota parkkiruutujen yliajoa teen. Mutta vaikka kuinka useat kuinka paljon tahansa tekisivät sitä, niin jos laissa lukee ettei sitä saa tehdä niin väärin se silti on.

Stranger

• Vieras
Eli teistä on oikein ladata kaikkee netistä?eiks se ole sama asia kun kaupassa myytävät tuotteet sais kioskista ilmaseksi? mitä eroa on muusikon "tuotteessa" eli musiikissa kuin lihakauppiaan myymässä "tuotteessa" lihassa?Eihän netistäkään saa ilmaseks karkkia ladattua?ehkä toivottavasti tulevaisuudessa sais kebabbia ladattua netistä jos on nälkä eikä ole rahaa (:

En sanonutkaan, että lataaminen olisi oikein.

Pohdin vaan, että miten on tuon youtuben suhteen..?
Onko väärin kuunnella musiikkia siellä? Entä onko väärin kuunnella musiikkia, jonka ystävä on ostanut tai vaikka tallentanut Tv:stä tai radiosta? Onko enemmän väärin kuunnella musiikkia, jonka ventovieras on ostanut tai tallentanut tv:tä tai radiosta? 

Stockamannilla sai joskus kuunnella eri artistien musiikkia ilmaiseksi korvalapuilla musiikkiosastolla, onko sekin väärin/syntiä?

Kommmentteja! :)

Moottorisaha

• Konkari
  • Olen apina
    • Profiili
No sen nyt kirjastossa tiedetään, että cd-levyjä kopioidaan. Jos se laitonta ois ei niitä lainattaisi. Käsitykseni mukaan sellasen saa kopioida omaan käyttöön ainaskin. Itseasiassa kopiosuolattua cd-levyä ei ole. On näet keino jolla saa sen musiikin sieltä kopioitua oli se suojaus millainen vain.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

KokoDino

• Seniori
  • Rock For God`s Sake!!!
    • Profiili
Ittelle saa kait ladata, mut sitä ei saa myydä eteenpäin.. Eli ei ole rikos ladata netistä vaikkapa musiikkia, mutta kaupallisuus kärsii kyllä siinä ja monilla bändeillä jää kultalevyt saamatta :P
The Road - Antaa palaa<3<3<3<3

pyrski

• Konkari
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Stockamannilla sai joskus kuunnella eri artistien musiikkia ilmaiseksi korvalapuilla musiikkiosastolla, onko sekin väärin/syntiä?

Meillä ainakin töissä kuunnellaan levyjä, ja asiakkaatkin saa kuunnella. Asian tekee lailliseksi kun maksaa teostomaksut :)
Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Tuomas

• Seniori
  • Terrve!
    • Profiili
Joo onko syntiä hyräillä jotain kaupallista melodiaa jos ei maksa teostomaksua?
Terrve!

Sir JoN

• Jäsen
  • **
  • απολογία
    • Profiili
    • Facebook
Tietääkseni Suomen Lain mukaan laiton kopioiminen, eli lataaminen kuin myös sen välittäminen eteenpäin on kiellettyä. Ongelma mielestäni on siinä, että se kieltää myös yksityiseen käyttöön lataamisen ... ja silloin se menee hiukan oudoksi, kun Lain mukaan ei kuitenkaan ole kiellettyä lainata kaverille dvd/cd-levyä tai polttaa näitä mainittuja mm. omalle perheelleen tai jopa kavereille?, en ole varma jälkimmäisestä.

Kysehän kuitenkin on siitä, että mainittujen asioiden sisältöä käsitellään, ilman että niistä maksetaan ... silloin kuten aikaisemminkin on esitetty, pitäisi olla kiellettyä myös CD:n "esikuuntelu" kaupassa, kavereille lainaaminen ja katseleminen/kuunteleminen jonkun vieraan, esim. oman tyttö/poikaystävänsä kanssa, paitsi korvausta vastaan. Kuitenkaan tätä ei Laissa haluta viedä aivan loppuun asti ... joten jää kysymykseksi, että millä perusteella loppujen lopuksi lataaminen omaan käyttöön onkaan kiellettyä.

... suurin syy piratismiin on cd/dvd/pelien hinta. Siitä syystä  itse esim. käytän http://www.play.com/ sivua, josta saa ostettua levyjä mp3 muodossa pilkkahintaan. :) ... esimerkkinä vaikkapa tämän Prodigyn uusin levy "Invaders Must Die", joka Suomessa irtoaa 16-20€ hintaan, on ko. sivulla vain 7,5€ mp3 muodossa.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2009 - klo:22:35 kirjoittanut Sir JoN »
"When I get sad, I stop being sad & be awesome instead. True story"

Kätsy

• Seniori
    • Profiili
Suomen lain mukaan cd levyn saa kopioida omaan käyttöön kolme kertaa.

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
Kaverille ei saa kopioida. Eli joku asiantuntija sanoi mulle kerran, että silloin pitää ostaa alkuperäinen ja antaa se alkuperäinen kaverille, itselle sitten kopio.

Kirjaston materiaalista saa kopioida vain omaan käyttöön (ei jakaa) kaikkea, mikä on laillista kopioida eli ei ole kopiosuojattua. Kopiosuojausta ei ole lupa purkaa.
MaryMagdalene

Sir JoN

• Jäsen
  • **
  • απολογία
    • Profiili
    • Facebook
Eli joku asiantuntija sanoi mulle kerran, että silloin pitää ostaa alkuperäinen ja antaa se alkuperäinen kaverille, itselle sitten kopio.
Siis antaa alkuperäinen kaverille ilmaiseksi? Mikäli niin, niin eikö tuo ole täysin sama asia, että itse pitää alkuperäisen ja antaa kaverille kopion, mikäli kyse kuitenkin on sisällöstä, eikä siitä "ulkokuoresta" ? ... joka tapauksessa, jompi kumpi osapuoli saa ko. sisällön ilmaiseksi, oli se sitten kopio tai alkuperäinen.
"When I get sad, I stop being sad & be awesome instead. True story"

MaryMagdalene

• Seniori
    • Profiili
Tämän musiikkifirman työntekijän mukaan kaverin levyä ei saa kopioida, mutta jos itse ostan ja annan lahjaksi, se on eettistä. Silloinhan minä olen maksanut tuotteen. (Äänitteiden nettomäärä on tietysti sama.)

Ehkä tässä on sama logiikka kuin siinä, että nuotista saa ottaa esitystä helpottavan kopion. Mutta se nuotti pitää olla ostettuna.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2009 - klo:00:04 kirjoittanut MaryMagdalene »
MaryMagdalene