Kirjoittaja Aihe: Maailman pahuus..  (Luettu 2855 kertaa)

Herukka

  • Vieras
Maailman pahuus..
« : 08.02.2009 - klo:16:17 »
Sellasta oon miettiny, että onko tää maailma nykyään pahempi paikka ku vaikka just ennen Nooan aikaista vedenpaisumusta tai Sodoman ja Gomorran aikoihin tai onko tää maailma nykyään pahempi ku ennen auton tai telkkarin keksimistä?
Meneekö tää maailma pahempaan suntaan kokoajan? Vai onko tää aina ollu näin kauhee paikka?
Räjähtikö kaikki pahuus täydellä teholla silmille heti syntiinlankeemuksessa?

Tuleeko mieleen mitä Raamattu sanois aiheesta?

Moottorisaha

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 852
  • Olen apina
    • Profiili
Vs: Maailman pahuus..
« Vastaus #1 : 08.02.2009 - klo:22:04 »
Raamattu ei liikaa keskity mässäilemään kaikella olemassa olevalla ja olleella pahuudella. Erilaisilla uhrimenoilla ja muilla rituaaleilla joilla on miellytetty kautta aikain ties mitä jumalia. Joissakin kohdin viittaa niihin kyllä.
On ollut erilaisia kulttuureja joissa on pahuus ollut näkyvämpää kuin toisissa. Kulttuuri on toisinaan hyväksynyt asioita joita me emme hyväksyisi. Tätä kysymystä jos käsittelee kunnolla tällä tasolla vaatisi se historian luentoa jo.

Toisella tasolla taas ihminen on aina ollut paha. Hänen käytöstään vaan on kitettu säädellä. Samaa sössöä se on edelleen kuin ennen. Mitä nyt helposti tiedon välitys ja kehittynyt tekniikka antaa enemmän infoa ja mahdollisuuden suurempaan pahaan. Kehitys mahdollistaa vaan kaiken kaikille. Noin sinällään siis tietyssä mielessä pahuus kasvaa jonka Raamattukin lupaa. Asiat on olleet aina.
Ette te hyvä lukija tätä oikeasti edes halua lukea. Luit kun tässä jotain luki. Olit utelias, mutta silti vain nähdäksesi mitä tässä lukee. Samalla tavoin kuin katsot Iltalehden tai Iltasanomien otsikon.

Stranger

  • Vieras
Vs: Maailman pahuus..
« Vastaus #2 : 09.02.2009 - klo:00:13 »
Meneekö tää maailma pahempaan suntaan kokoajan?

2. Tim. 3:1-9
1 Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat. [1. Tim. 4:1; 2. Piet. 2:1, 3:3; Juud. 18]
2 Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, [3:2-5: Room. 1:29-32]
3 rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia,
4 petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa,
5 he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman. Karta sellaisia! [1. Kor. 4:20; Ef. 1:19,20; Kol. 1:11; 1. Tess. 1:5 | Room. 16:17+]
6 Nämä näet tunkeutuvat koteihin ja kietovat valtaansa syntien rasittamia, monenlaisten oikkujensa riepottelemia naisparkoja, [3:6,7: Tit. 1:11]
7 jotka ovat aina alttiita uusille opetuksille mutta eivät voi koskaan päästä selville totuudesta.
8 Niin kuin Jannes ja Jambres* vastustivat Moosesta, niin tuollaiset villitsijät vastustavat totuutta. He ovat menettäneet järkensä, ja heidän uskonsa on kelvoton. [2. Moos. 7:11:ssä mainitut Mooseksen vastustajat olivat juutalaisen perinteen mukaan nimeltään Jannes ja Jambres.] [2. Moos. 7:11,12]
9 Mutta kauan he eivät menesty, sillä heidän järjettömyytensä paljastuu pian kaikille, kuten noille kahdellekin kävi. [2. Moos. 8:14,15]

Tuosta voisi ymmärtää, että jatkuvasti mennään huonompaan suuntaan...

Stranger

  • Vieras
Vs: Maailman pahuus..
« Vastaus #3 : 11.02.2009 - klo:01:44 »
Vähän väliä törmää siihen, että pohditaan, miksi Jumala sallii pahuutta ja miksi ylipäänsä maailmassa on pahuutta.

Syntiinlankeemuksen jälkeen ihmisellä on ollut taipumus syyttää Jumalaa omasta pahuudestaan, niin kuin Adamkin teki: 1. Moos. 3:11-12
11 Herra Jumala kysyi: "Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?"
12 Mies vastasi: "Nainen, jonka sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun hedelmän, ja minä söin."

Herra kuitenkin pitää pahan kurissa ja Hän asettaa rajan pahuudelle.

Pahuudesta kärsinyt Joosef totesi, että Herra voi kääntää sen myös ihmisen parhaaksi.
1. moos. 20 Te kyllä tarkoititte minulle pahaa, mutta Jumala käänsi sen hyväksi. Hän antoi tämän kaiken tapahtua, jotta monet ihmiset saisivat jäädä henkiin. [1. Moos. 45:5]

Ja toisaalta pahuus on lähetetty meille koetukseksi.
1. Piet. 1:7
7 Kultakin koetellaan tulessa, ja onhan teidän uskonne paljon arvokkaampaa kuin katoava kulta. Koettelemuksissa teidän uskonne todetaan aidoksi, ja siitä koituu Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä ylistystä, kirkkautta ja kunniaa. [Sananl. 17:3; 1. Kor. 3:13]

Jobia koeteltiin paljon, mutta hän sai myös paljon siunaksia tämän jälkeen (Job 42:12).

Room. 8:18
18 Minä päättelen, etteivät nykyisen ajan kärsimykset ole mitään sen kirkkauden rinnalla, joka vielä on ilmestyvä ja tuleva osaksemme. [2. Kor. 4:17; Fil. 3:20,21; Kol. 3:4]

Vaikka Jumala lupaa viimeistään iankaikkisuudessa pyyhkiä silmistä kaikki kyyneleet (Ilm. 21:4), niin joskus ihminen saattaa olla kärsimätön, jolloin iankaikkinen autuuskaan ei riitä, jolloin jäädään yhä vatvomaan pahan olemassaoloa ja syyttelemään Jumalaa.

Jos Jumala lopettaisi kaikki kärsimykset nyt heti, niin se tarkoittaisi sitä, että olisi heti paikalla Jeesuksen toinen tuleminen.
Jumalalla on kuitenkin oma hyväksi katsomansa aikataulu:

Matt. 24:14
14 Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu. [Mark. 13:10+]

2. piet. 3:9
9 Ei Herra vitkastele täyttäessään lupaustaan, vaikka hän joidenkin mielestä on myöhässä. Päinvastoin: hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan vaan tahtoo, että kaikki kääntyisivät. [Hes. 18:23; Room. 2:4; 1. Tim. 2:4]

Joten kauaskantoisesti katsottuna se, että Jumala sallii pahuutta  on myös Hänen suurta kärsivällisyyttään sen takia, että mahdollisimman moni voisi pelastua.

Room. 2:4
4 Halveksitko sinä Jumalan suurta hyvyyttä, kärsivällisyyttä ja pitkämielisyyttä? Etkö ymmärrä, että Jumalan hyvyys johtaa sinut kääntymiseen? [Jes. 30:18; Viis. 12:10; 2. Piet. 3:9]




pyrski

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 848
  • oma teksti
    • Profiili
    • Blogini maailmalta
Vs: Maailman pahuus..
« Vastaus #4 : 11.02.2009 - klo:15:26 »
Hyvin kirjoitettu kyllä!

Uskon, että lopunajan kärsimykset ovat yksi Jumalan keino herätellä ihmisiä uskomaan Häneen, niin ettei yksikään voisi syyttää Jumalaa siitä, etteikö Hän olisi kutsunut tai varoittanut... Mutta kuitenkin ihminen on tällainen:

Ilm. 16: 10-11
Viides enkeli tyhjensi maljansa pedon valtaistuimelle, ja pedon valtakunta pimeni. Ihmiset purivat tuskissaan kielensä verille, mutta herjasivat taivaan Jumalaa tuskansa ja haavojensa tähden. He eivät kääntyneet, eivät luopuneet pahoista teoistaan.

Arrested by your truth and righteousness
Your grace has overwhelmed my brokenness
Convicted by your Spirit, led by your Word
Your love will never fail, Your love will never fail

Stranger

  • Vieras
Vs: Maailman pahuus..
« Vastaus #5 : 21.03.2010 - klo:17:49 »
Olen pohtinut pitemmän aikaa sitä, mistä pahuus saa alkunsa. Minusta Stefan Gustavssonilla on valaisevia ja hyviä ajatuksia tähän liittyen.

Jumala on hyvä. Jumala on ainoastaan hyvä, eikä Hänessä ole mitään pahaa, eikä Hänestä ole myöskään lähtöisin mitään pahaa.

Raamatussa sanotaan, että pahuutta ei ole aina ollut olemassa. Pahuutta siis ei ole aina ollut olemassa näkyvässä maailmassa, mutta ei myöskään näkymättömässä maailmassa (taivas).
Mistä pahuus on sitten tullut, kun Jumala ei ole sitä luonut. Pahuus on tullut luomakunnassa tapahtuneen kapinan kautta. Jumala on kaikkivaltias, mutta Hän halusi myös luoda olentoja, jotka voivat vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa. Vaikka Jumala on luonut meidät ja me olemme siis lähtöisin Jumalasta, niin meistä voi silti olla lähtöisin jotain sellaista, mistä olemme itse vastuussa Jumalan sijasta. Raamatun mukaan ihmiselle on siis annettu vapaus ja vastuu. Jumala halusi luoda enkeleistä ja ihmisistä sellaisia, että heillä on vapaus ja vastuu ja sitä kautta myös mahdollisuus tulevaisuuteensa. Jumala on rakkaus ja haluaa rakkautta ja siitä syystä Hän antoi luoduillensa vapauden. Rakkaus, joka on pakollista, ei ole rakkautta.Tästä syystä on ollut mahdollista nousta kapinaan rakkautta vastaan. Ei ole siis ollut mahdollista luoda vapaata ihmistä, joka ei voisi lainkaan langeta. Jotta Jumala voisi antaa meille rakkauden todellisuuden, Jumalan oli annettava luoduillensa myös mahdollisuus pahuuteen. Jumala on siis vastuussa rakkaudesta, mutta enkelit ja ihmiset ovat vastuussa kapinasta ja sen mukanaan tuomasta pahuudesta.

Ensimmäinen, joka nousi kapinaan Jumalaa vastaan oli saatana ja kapinan vuoksi pahuus on siis peräisin hänestä. Näkymättömän maailman kapinan jälkeen tapahtui kapina näkyvässä maailmassa, jolloin ensimmäiset ihmiset uskoivat mieluummin paholaista kuin Jumalaa. Jumala ei ole missään vaiheessa luonut, minkäänlaista pahaa. Jumala on ainoastaan hyvä ja tekee jatkuvasti hyvyyttä luomakuntaansa kohtaan. On erehdys pitää pahaa asiana, joka on itsessään olemassa oleva. Tällainen erehdys johtaa vääristyneeseen ajatusketjuun: Jumala on luonut kaiken -> johon paha kuuluu-> joten Jumala on luonut pahan.

Paha ei ole myöskään itsessään jokin olemassa oleva asia, vaan paha on oikeastaan puute. Esimerkiksi sokeus ei ole itsessään mikään asia, vaan se tarkoittaa sitä, että puuttuu näkökyky. Eli maailmassa olemassa oleva pahuus on samalla tavoin tuhoutunut osa Jumalan luomakunnassa. Jumala ei ole pahuudesta vastuussa. Enkelit ja ihmiset päättivät aiheuttaa tuohoa itseensä. Tästä syystä kristinukossa voidaan sanoa, että Jumala on luonut kaiken, mutta Hän ei ole pahuuden syy. Jos taas ajatellaan, että Jumala on luonut pahan maailmaan, niin silloin koko kristinusko menettää täysin merkityksensä: tällöin Jumala joutuisi korjaamaan Jeesuksen välityksellä sellaisen asian, minkä Hän on itse luonut, jolloin voidaan kysyä, miksi kaikkea ei luotu kunnolliseksi jo alusta lähtien. Mutta niin kuin tiedämme Jumalahan loi kaiken kunnolliseksi ja hyväksi alusta lähtien.

Se, että Jumala on kaikkivaltias, ei sulje muita toimijoita pois, vaan sekä saatanalla että ihmisellä on mahdollisuus toimia ja liikkumavapaus. Maailmassa siis tapahtuu sellaisiakin asioita, joista Jumala ei ole vastuussa, koska Hän ei ole ollut sellaisen toiminnan alkuunpanija. Tuomiopäivänä tuomiolla ei ole itse Jumala, koska Hän ei ole pahoista teoista vastuullinen, vaan tuomittavina ovat enkelit ja ihmiset. Näin ollen siitä syystä, että pahuus ei ole lähtenyt Jumalasta, kristitty voi taistella pahuutta vastaan, taistelematta Jumalaa vastaan. Kun vastustamme kaikenlaista pahaa, olemme siis Jumalan puolella.

Pahuus ei siis tule Jumalalta, vaan pahuuden lähteenä on saatana. Jobiakin ojennettiin siitä, kun hän syytti Jumalaa kohtaamastaan pahasta. Jumalan maailmassa on tapahtunut kapina, jolloin vapaaksi luodut olennot ovat nouseet Häntä vastaan. Koska Jumala on luonut olentoja, jotka ovat vapaita ja joilla on mahdollisuus vaikuttaa itse tulevaisuuteensa, niin Jumala sallii toistaiseksi sen, että kapinoivat olennot toimivat.  Jumala on kuitenkin kaikkivaltias ja tilanne on Hänen hallinnassaan. Jumala tulee kerran poistamaan kaiken pahuuden.

Tulevassa Jumalan valtakunnassa uskovat palvelevat Jumalaa  vapaina ja silloin, ei ole enää vaaraa lankeamuksesta, koska tulevan valtakunnan asukkaat ovat antaneet myöntävän vastauksen Jumalan tarjoamaan kutsuun ja ottaneet siis vastaan evankeliumin.

Stranger

  • Vieras
Vs: Maailman pahuus..
« Vastaus #6 : 22.03.2010 - klo:19:41 »
Vielä hieman jatkoa edelliseen viestiini..

Jumala ei koskaan itse aiheuta mitään pahaa ihmiselle, eikä Jumalasta ole koskaan lähtöisin mitään pahoja asioita. Jumala tekee vain ja ainoastaan hyviä tekoja. Jumala voi kuitenkin käyttää pahaa, josta MUUT OVAT VASTUUSSA ja Jumala voi tällä tavoin KÄÄNTÄÄ PAHAN HYVÄKSI. Tämä ei tarkoita, että paha asia muuttuisi yhtäkkisesti hyväksi, vaan se tarkoittaa sitä, että asia, mikä on ollut paha, voi Jumalan toimenpiteiden ansiosta JOHTAA  HYVÄÄN.


Heppu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 757
    • Profiili
Vs: Maailman pahuus..
« Vastaus #7 : 01.04.2010 - klo:21:48 »

Tulevassa Jumalan valtakunnassa uskovat palvelevat Jumalaa  vapaina ja silloin, ei ole enää vaaraa lankeamuksesta, koska tulevan valtakunnan asukkaat ovat antaneet myöntävän vastauksen Jumalan tarjoamaan kutsuun ja ottaneet siis vastaan evankeliumin.


Sanot, että vapaudesta valita seuraa myös väistämättä mahdollisuus pahaan. Eikö sitten lopullisessa taivasten valtakunnassa ole valinnan vapautta? Vai onko valinnanvapaus teoriassa olemassa, mutta kukaan ei valitse siellä enää väärin? Jos niin, niin miksi Jumala ei luonut ihmisiä sellaisiksi alunperin.

Miksi siis Jumala ei alunperin luonut kaikkia ihmisiä sellaisiksi, jotka ottavat vastaan evankeliumin?

Miksi alunperinkään meitä epäkelpoja luotiin?


Stranger

  • Vieras
Vs: Maailman pahuus..
« Vastaus #8 : 02.04.2010 - klo:15:22 »
^ Ero on siinä, että tulevan valtakunnan asukkaat ovat tehneet valinnan.

Asiaa voidaan ajatella myös siitä näkökulmasta, että Jumala vahvistaa sen valinnan, jonka ihmiset ovat tehneet tässä ajassa, eikä aseta heitä enää samaan valintatilanteeseen uudessa valtakunnassa.
 Eihän hääparikaan joudu menemään montaa kertaa naimisiin eli hekään eivät joudu saman valintatilanteen eteen montaa kertaa, vaan riittää että he tekevät yhden kerran valinnan mennä naimisiin ja se valinta säilyy voimassa heidän kuolemaansa asti.

Jumalan valtakunnassa kaikki siis haluavat palvella Jumalaa omasta vapaasta tahdostaan.